Hopp til innhold

– Trønderrockerne har krevd for stor plass

Forsvaret av trønderrocken henger sammen med både mindreverdskomplekser og typisk nordtrøndersk stormannsgalskap. Det mener tidligere leder i Rock City, Åsmund Prytz.

Åsmund Prytz

Åsmund Prytz mener kulturen rundt trønderrocken er preget av mindreverdighetskomplekser og stormannsgalskap.

Foto: Rock City

Nina Wester

Nina Wester sitt utspill har skapt sterke reaksjoner.

Foto: Kristin Aafløy Opdan

Debatten har rast i Nord-Trøndelag etter at teaterregissør Nina Wester tok et oppgjør mot satsinga på trønderrock og Rock City i Namsos i et leserinnlegg. Wester mener det er en dyrking av trønderrocken med artister som Åge Aleksandersen og DDE.

Både vokalist Bjarne Brøndbo og stortingspolitiker Arild Grande har vært ute og reagert mot Nina Wester sitt utspill. Tidligere leder av Rock City, Åsmund Prytz mener det kraftige forsvaret av trønderrocken er et dårlig tegn.

– Det skyldes en kultur preget av både mindreverdighetskomplekser og stormannsgalskap. Når du går inn i en sånn forsvarsposisjon for din kultur så viser du mindreverdighetskomplekser. Stor kunst står støtt uansett, sier Prytz til Trønder-Avisa.

Det var Trønder-Avisa som først omtalte saken.

Hårsåre

Bjarne Brøndbo

Bjarne Brøndbo er en av dem som har vært sterkt kritisk til Nina Wester sitt utspill.

Foto: Espen Sandmo/NRK

Wester har også pekt på sammenhengen mellom kollapsen av Rock City og det at noen fikk så stor makt til å bygge merkevaren trønderrock i Namsos.

Prytz er enig i det, og mener mange av prosessene var udemokratiske.

– Spurte du om noe så fikk du arrogante svar. Når noen viste interesse for å vite mer så lukket dørene seg. Det er en veldig dårlig innfallsvinkel å ikke være åpen for innspill og diskusjon, sier Prytz til Trønder-Avisa.

Prytz tror også at trønderrocken har krevd større plass enn dens posisjon skulle tilsi. Når motgang først kommer, blir mange sure.

– Akkurat nå fremstår en del som hårsåre og personlig krenket.