Hopp til innhold

– Toget har alltid vært forsinket

Togforsinkelser er ikke noe nytt fenomen. Forskjellen er bare at vi er mer utålmodige i dag enn før, mener en professor.

Tog på Lysaker stasjon

De siste årene har mange klaget på forsinkede tog. Men togene er ikke er mer forsinket i dag enn for 20 år siden.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Nils Olsson

Nils Olsson er professor ved NTNU og har skrevet boka «Jernbanetrafikk».

Foto: Linda Helen Angen/NTNU

– Norske tog har alltid vært forsinket, sier professor Nils Olsson ved NTNU.

Han har skrevet boka «Jernbanetrafikk», og har over gjennomsnittet god peiling på tog og forsinkelser.

Mange synes det har blitt stadig flere forsinkelser de siste årene, men det stemmer ikke. Punktligheten til NSB har ligget på rundt 85- 90 prosent lenge.

– Togene ikke er mer forsinket nå enn før, men folk har stadig større forventninger til punktlighet. Mange har en travel hverdag, hvor både mor og far jobber. Da er det viktigere å rekke barnehagen og andre aktivitet sier Olsson.

Får konsekvenser for flere

Olsson ser den minkende tålmodigheten blant folk som en del av vår tidsånd.

– Man planlegger ut i fra at alt skal funke. Det gjør vi jo i resten av samfunnet også. Vi har en «just in time»- mentalitet, mener han.

  • Hør Norgesglassets reportasje om togforsinkelser her:

Erik Steinseth i NSB bekrefter at punktligheten er ganske lik nå som den var før, men forsinkelsene får konsekvenser for flere i dag.

– Vi frakter mange flere kunder nå enn vi gjorde før, og kundene har en mye travlere hverdag, sier han.

Konsernsjefen i NSB foreslo tidligere denne uka å dele jernbanesektoren inn i to nye selskaper for å effektivisere driften. Steinseth er enig i at de må bli bedre på punktlighet.

– Det er noe vi jobber steinhardt for å få til.

– Kampanjer virker ikke lenge

Arbeidet med å få togene til å være punktlige startet først på 1980-tallet. Men det tok enda noen år før det ga resultater.

– I begynnelsen av 90- årene hadde togene store utfordringer med punktlighet, og det var først nå man begynte å strukturere arbeidet med punktlighet ordentlig, forteller Olsson.

Det ble satt i gang en kampanje som het «Avgang på sekundet».

Det gikk ganske bra en stund, men så gikk det som med flere andre kampanjer, forteller Olsson.

– Nesten alle disse kampanjene går bra en periode, når man holder trøkket og oppmerksomhet oppe. Utfordringen er å holde fokuset over lang tid, år ut og år inn.

Mye å ta igjen

Han mener norske tog har et stort forbedringspotensial når det gjelder punktlighet og drift.

– Det er et veldig stort etterslep på grunn av at jernbanen i mange år har blitt neglisjert. Det finnes lange strekninger som burde oppgraderes og som har gammel teknologi, sier han.

Togpassasjerer Oslo S

Togpassasjerene på Jernbanetorget i Oslo er vant til å vente på forsinkede tog.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix