I løpet av 2016 skal Ørlandet ha tatt over begge F-16 styrkene fra Bodø. Ine Marie Eriksen Søreide ser lyst på framdrifta.
– Jeg opplever en god dialog mellom flystasjonen, Forsvarsbygg, lokalbefolkningen og de lokale politikerne, og det er jeg veldig glad for å se. Det er stor entusiasme, sier Søreide.
- Les også: Anbefaler Ørland som ny kampflybase
SE MIDTNYTT-REPORTASJE FRA BESØKET HER
(Artikkelen fortsetter under):
Må ha mer flytid
For å fly framtidas F-35 trenger norske piloter mer trening med F-16, enn hva de har i dag. For å lokke flyvere fra Bodø til Norges nye kampflybase på Ørland opprettes det ei ny pendlerrute fra 1. august.
– Flyverne trenger mye flytid, og vi trenger stor produksjonskapasitet på teknisk side. Vi er helt avhengig av å jobbe tett sammen med Bodø for å få god produksjon, sier stasjonssjef ved Ørland hovedflystasjon, Aage Lyder Longva.
- Les også: Ønsker biogass på kampflybasen
En krevende prosess
Ministeren levner ingen tvil om at Stortingsvedtakene om å ha Ørland som nasjonal kamflybase står ved lag. Likevel mener hun at ingenting vil påvirke Ørland.
- Forsvarsansatte: – Vil ikke til Ørland
– Vi har en veldig stor omstilling i Luftforsvaret på gang nå, både med flytting av ledelseselementer og opprettelser og nedleggelser av baser. Det er en veldig krevende prosess, og vi følger med på om vi gjør ting i riktig rekkefølge og tempo, sier Søreide.
I 2014 vil det komme rundt 75 nye ansatte til flybasen, før 2015 blir året hvor anleggsvirksomhet tar til for fullt.