NRK Meny
Normal

– Små marginer avgjør om du får folk ut

Sikkerheten i gamle ettløpstunneler er en utfordring, sier brannforsker i Trondheim etter tunnelbrannen i Flåm.

Bussbrann Gudvangatunnelen

Det begynte å brenne i Gudvangatunnelen tirsdag. Fem personer er bekreftet skadde.

Foto: Terje Gilleshammer / NRK

– Det som er utfordringen med lange ettløpstunneler i Norge, er at det er store helninger inne i tunnelene. I oppoverbakkene er det en stor belastning for motoren, og i nedoverbakkene er det store belastninger for bremsene.

Det sier Are Brandt til NRK. Brandt er administrerende direktør ved SP Fire Research, et forskningslaboratorium som holder til på Tiller i Trondheim. Brandt og hans kolleger har brann og brannutvikling som sitt fagfelt, og sier at dagens bussbrann i Gudvangatunnelen virker som et typisk tilfelle.

– Vi ser ofte at øverst i tunnelene så skyldes branner motoren, og nederst i tunnelene skyldes det ofte bremsene. Og da er det en spesiell utfordring for busser og lastebiler som er dårlig ivaretatt, forteller Brandt.

Skjedd før

Også sommeren 2013 oppsto det brann i Gudvangatunnelen, og også da var det et tungt kjøretøy, en lastebil, brannen oppsto i.

– Både brannen i dag og brannen for to år siden skjedde i samme område. Den gang var det motoren som gikk, og uten å foregripe begivenhetenes gang, er det en viss sannsynlighet for at det har noe med motoren å gjøre denne gangen også, sier Brandt.

Jobber med sikkerheten

Brandt forteller at arbeidet med å sikre tunneler har gjort fremskritt, men at gamle tunneler fortsatt kan være en risiko.

– I de nyeste tunnelene så er det sprøytebetong med PP-fiber, som holder mot brann. Men i eldre tunneler er det vanlig betong som sprekker opp og faller ned. Den brenner jo ikke, men kan skade de som slukker og som prøver å komme seg ut.

I tillegg mener Brandt at lange ettløpstunneler, sånn som Gudvangatunnelen, er en ekstra risiko.

– I de gamle ettløpstunnelene er det varierende med sikringstiltak. Hvis du har en halv mil der du må bevege deg i røyktungt miljø, så sier det seg selv at det er utfordrende å komme seg ut.

Små marginer

Foreløpig er fem personer bekreftet skadde etter tunnelbrannen.

– Det er sjeldnere ulykker i tunneler, men konsekvensene av dem er så mye større. Det er veldig små marginer som kan avgjøre om du får folk ut, sier Brandt.

– Det har vært gjort noen tiltak med tanke på opplæring av beredskapen, men det gjenstår mye arbeid med å forstå brannene og utviklinga og hvilke tiltak som gir mest redning for pengene. Der gjenstår det en del dokumentasjon og forskning, konkluderer han.

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.