Hopp til innhold

– Sjåfører må ta mer ansvar

Torsdagens påkjørsel på Kvålsbrua i Melhus var andre gang på kort tid der et kjøretøy med høy last kolliderer med ei bru eller en tunnel.

Kvålsbrua stengt på ubestemt tid

Kvålsbrua er stengt på ubestemt tid etter kollisjonen torsdag.

Foto: Kjetil Nesgård / NRK

Torsdag gikk det galt igjen. En lastebil med høy last kjørte rett inn i Kvålsbrua og skadet viktige deler av konstruksjonen. Brua er nå stengt på ubestemt tid.

Værnestunellen fikk seg også ei skramme da ei gravemaskin på en henger kolliderte med tunneltaket i forrige uke.

– Jeg må si at jeg er litt forundret. At det kanskje ikke sitter litt dypere i tankene til sjåførene når det kjøres med høy last enn det tydeligvis gjør, sier Kjell Aage Lauritzen, seksjonsleder i Statens vegvesen.

– Vit hvor høy lasten er

Standard høyde på tunneler og bruer er 4,5 meter. Alt som er lavere merkes både med skilt og hengende bommer.

– Når en kjører en last må en vite hvor høy den er som et minimum. Og fremfor alt, hvilke begrensninger er det du har på det veinettet du skal kjøre på, sier Lauritzen i vegvesenet.

Video: Kolliderte med brukonstruksjon

Video Kollisjon med brukonstruksjon

– Sjåførens ansvar

Nik Haugrønning leder Sør-Trøndelag lastebileierforbund. Han sier det er sjåførens ansvar å sørge for at lasten ikke er for høy.

– Det er nok å være litt ubetenksom et øyeblikk, så skjer dette. Det kan bero på at merkingen kanskje er for dårlig, men uansett er det sjåførens ansvar, sier Haugrønning.

Det er mye å følge med på når man kjører en 20 meter lang bil som veier 50 tonn.

– Du skal holde fokus på å kjøre på den smale veien. Og så skal du se i opptil sju-åtte speil, og så har du kanskje noen høye, tunge kolli du skal kjøre med i tillegg. Da blir det mye å passe på på en gang og det er ikke til å unngå at det skjer feil, sier Nik Haugrønning.