NRK Meny
Normal

Derfor bør du ikke mekke bilen selv

Hjemmemekkede biler kan være en dødsfelle. I dag fikk Statens Havarikomminsjon vist hva overdreven styling kan føre til.

BMW på Lånkebanen

Dette er en av bilene som ble testet Havarikommisjonen og Trygg Trafikk i dag.

Foto: Kjetil Nesgård/NRK

Bård Morten Johansen

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk mener at ungdom ikke bør fikse på sine egne biler.

Foto: Kjetil Nesgård / NRK

I 2010 døde fire ungdommer etter å ha krasjet med en BMW-bil som de hadde mekket på selv.

I dag tok Sør-Trøndelag fylkeskommune, Havarikommisjonen og NAF med seg ungdommer for å testkjøre to biler av samme type som ulykkesbilen.

Den ene normal, den andre med justeringer som var selvpåført av ufaglærte.

– De vil at den skal se kulere ut

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk er onsdag på plass på Lånkebanen i Stjørdal for å observere de to testbilene.

– Forskjellen er hjulopphenget, begge er senket, men den ene på forsvarlig vis. På den hjemmemekka bilen er fjærene kappet og støtdemperne dårlige, sier han til NRK.no.

Årsaken til at mange senker bilen er blant annet for å få den til å se kulere ut, ifølge Johansen.

– De senker også hjulopphenget for å få et bedre veigrep, men det er en sannhet med modifikasjoner. I dag har vi sett at en hjemmemekket bil lett mister veigrepet og svever i lufta.

To rånebiler fra fylkeskommunen

Dagens test er en del av et forebyggingsprosjekt rettet mot ungdom og bil.

Statens Vegevesen, Trygg Trafikk, forskningsgruppa SINTEF, Høgskolen i Nord-Trøndelag og flere mindre aktører er med i samarbeidsprosjektet, som også støttes av Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Bård Morten Johansen er svært fornøyd med den støtten prosjektet får.

– Fylkeskommunen tar temaet på alvor. De har tross alt kjøpt to rånebiler til oss, sier han.

Målet med dagen er at ungdommene skal se at bilmekking med uprofesjonelle løsninger ikke lønner seg. Samtidig ønsker Havarikomminsjonen å dokumentere forskjellene mellom en proff bil og en som er hjemmesnekret.

– Vi vil først og fremst finne ut av hva som gikk galt under dødulykka i 2010. Derfor er dette viktig, sier Martin Vinsnes i Havarikommisjonen til NRK.no

Dødlig fritidsaktivitet

Johansen skjønner at mange unge med interesse for bil ikke har råd til å oppgradere bilen så mye de ønsker. Likevel anbefaler han ikke ungdommer å ta lettvinte løsninger.

– De må forstå at det er en grunn til at vi har en lov som sier at bilen må være i forskriftsmessig stand. Det er hovedsaklig ikke for å slippe avskilting, men for å unngå flere dødsulykker på norske veier, sier han.

– Mange unge kjører mye bil på fritida. Det er vel og bra at ungdommen viser interesse for bil, men en trenger ikke dø av det, sier Johansen.

Tallet på alvorlige trafikkulykker i Norge går ned, men blant ungdom er tallene likevel for høy. Ifølge Statistisk Sentralbyrå har 69 mennesker blitt drept i trafikken tram til juni i år, mens 696 er skadd.

BMW på Lånkebanen

Den ene bilen er senket av profesjonelle, mens den andre er senket av amatører.

Foto: Patrick Honningsvåg/NRK

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.