Hopp til innhold

– Russetiden eies av kommersielle aktører

Det ser ut som russen selv står bak Facebook-sidene, men i realiteten er det kommersielle krefter med mål om å selge billetter som styrer dem. Trondheimsruss mener kyniske aktører utnytter naiv ungdom.

Russen på katta vil ha en billigere russefeiring

Elever ved Trondheim Katedralskole mener kommersielle aktører har makten over russen. – Russetiden skal handle om å kose seg med venner og feire at tre års skolegang er over, sier elevrådsleder Martine Dahl Bastiansen (t.h.). Sammen med Mina Thor, Eivor Hellesnes Molden og Margit Marie Guillemot Venn, boikotter hun kommersialiseringen av russetiden.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

– Russen må ta tilbake russetiden. Nå eies den av kommersielle aktører, noe som ikke er greit.

Det sier Margit Marie Guillemot Venn, elev ved Trondheim Katedralskole. Hun er ikke russ før neste år, men reagerer på at kommersielle aktører for flere måneder siden begynte å henvende seg til henne og medelevene om russearrangementer.

– Ingen var forberedt på dette. Mange har ikke engang begynt å tenke på russetiden før kommersielle aktører begynte arbeidet sitt, sier Venn.

Elevrådsleder Martine Dahl Bastiansen, også hun andreårselev, skal ha blitt lokket med gratisbilletter for å være en slags promotør.

– Jeg ble kontaktet for lenge siden om å få gratisbilletter og VIP-billetter. «Har du lyst på en fet russetid? Har du lyst på gratisbillett? Legg til 500 venner i denne gruppa». Mange elevrådsledere lar seg nok friste eller føler seg presset. Russestyret har ikke makt over russetiden.

Mange har ikke engang begynt å tenke på russetida før kommersielle aktører begynte arbeidet sitt

Margit Marie Guillemot Venn, nestleder i elevrådet ved Trondheim Katedralskole

– Ser ut som russen står bak

Facebook-siden «RUSS 2019 – TRONDHEIM KATEDRALSKOLE HOVEDGRUPPE» ble opprettet i desember.

– Det ser ut som den er laget av og for Katta-russen, mener Bastiansen.

Facebook-side russekickoff russ

Denne Facebook-siden er opprettet for å reklamere for russeturer. Aktøren bak mener russen er såpass oppegående at de skjønner dette er en salgsside.

Foto: Skjermdump

– Da jeg først ble lagt til i gruppen, turte jeg ikke melde meg ut. Jeg var redd for å gå glipp av viktig informasjon. Vi har mistet kontrollen, fastslår Venn.

Flere i kullet vårt er blitt tilbudt VIP-billetter hvis de markedsfører det til andre.

Mina Thor, initiativtaker til kampanjen «Boikott russekommersen»

På Facebook-siden skrives det stadig om stort trykk på billettsalget. Markedsføringen skaper frykt, mener Eivor Hellesnes Molden:

– Jeg opplever det som at vi ikke får være med på russetiden hvis vi ikke kjøper billetter, og at vi da blir uthengt. Det er ikke greit.

Russeturarrangør: – Dette er ikke aggressivt

Jan Anders Langli er blant dem som står bak Facebook-siden «RUSS 2019 – TRONDHEIM KATEDRALSKOLE HOVEDGRUPPE». I gruppen reklamerer og informerer han om russeturer.

– Vi er ikke enige i at dette er aggressiv markedsføring, heller det motsatte. Vi kontakter ikke studentene direkte, men legger ut påmeldingslink hvor de selv kan velge å melde seg på eller ikke, skriver Langli i tekstmelding til NRK.

– Aggressiv markedsføring er når du ved telefonsalg eller oppsøkende salg overtaler en person til å handle noe de ikke ønsker, trenger eller angrer på i etterkant, skriver Langli videre.

Han hevder den eneste kritikken russeturarrangøren får, er at de informerer for lite om russeturene.

– Derfor forsøker vi å være tydelige og så direkte som mulig i våre informasjonsposter, så ingen etterpå kan hevde ikke å ha fått mulighet til å melde seg på.

Er dere tydelige når dere gir Facebook-siden et navn som passer en intern russegruppe?

– Vi tror absolutt russen forstår at slike grupper er kommersielle da dette veldig tydelig kommer frem av beskrivelsen for gruppen.

Skjermdump fra russeside

Dette er beskrivelsen av Facebook-siden som aktører bak russeturer har laget. En av mennene bak siden mener det er tydelig at en kommersiell aktør driver siden. Russen selv mener aktøren driver kynisk markedsføring.

Foto: Skjermdump

Lokker med VIP-billetter

Dette er ikke den eneste Facebook-siden som er blitt laget av kommersielle aktører rettet mot russen.

«RUSS 2018 Katta vgs» drives av agenter som jobber for selskapet bak blant annet Maibilletten og Tryvann. Siden ble opprettet like etter skolestart høsten 2017.

Maibilletten er en billett til ulike arrangementer i Trondheim gjennom hele russetiden. Det eneste synlige tegnet på at det er arrangørene som står bak Facebook-siden, er coverbildet.

Facebook-side Maibilletten russ

Når du først kommer inn på Facebook-siden, er det tydelig at Maibilletten står bak. Russen reagerer på at aktøren driver aggressiv markedsføring, og at de oppretter grupper med navn som om russen selv står bak.

Foto: Skjermdump

– Det er helt tydelig at det skal se ut som russen står bak, mener elevrådsleder Bastiansen.

Mannen som opprettet gruppa er i midten av 20-årene, og ikke elev ved Katta. Det første innlegget innleder han slik:

«RUSS 2018! Dette er den offisielle gruppen for dem som skal være russ på KATTA VGS. Gruppen er for ALLE som er russ i 2018 på KATTA VGS.»

Skjermdump fra russeside

En mann i 20-årene opprettet en lukket Facebook-side for Katta-russen 2018. Målet med siden virker å være salg av Maibilletten. En av personene som jobber som agent for Maibilletten, Marius Langlete, ønsker ikke å uttale seg i saken.

Foto: Skjermdump

Elevene tror aktørene bak Maibilletten prøver å rekruttere elever som promotører fordi det virker mer troverdig.

– Flere i kullet vårt er blitt tilbudt VIP-billetter hvis de markedsfører det til andre. Det er aggressivt, sier Mina Thor.

– Aktørene vil ikke poste innlegg selv, men får elever til å gjøre det. Vi ville jo reagert hvis voksne menn vi ikke kjenner skriver i gruppa, sier Bastiansen.

NRK har snakket med Marius Langlete, en av maibillettens agenter i Trondheim. Han vil ikke kommentere kritikken, og henviser til pressekontakt Mie Skard. Hun ønsker å sette seg inn i saken før hun uttaler seg. NRK har kontaktet henne gjentatte ganger etter første samtale, uten å få kommentar.