– Det er farlig. Spesielt hvis vi er i ferd med å lande eller lette. Får vi lyset på cockpit-glasset kan det begrense sikten framover der du må se, sier Ståle Schirmer-Mikalsen ved 330-skvadronen på Ørland.
– Samtidig kan det gi ubehag og skader på øyet.
Andre gang
Tirsdag kveld ble det retta
han fløy over fjorden utenfor Ranheim i Trondheim. Sea King helikopteret var med på en øvelse, og svevde over en båt i vannet.– I går kveld medførte det ikke noe spesielt for operasjonen vi dreiv på med. Vi registrerte lyset, men akkurat da opplevde vi ikke noe annet enn ubehag. Men vi kunne ha fått det i øynene hvis vi så i den retninga.
Dette var andre gang Ståle Schirmer-Mikalsen opplevde å få retta laserlys mot han. Forrige gang klarte de å finne ut hvor lyset kom fra så raskt at politet kom til stedet og pågrep den som sto bak.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Økende problem i Europa
Passasjerfly blir også forstyrra av laserlys mange ganger i året. Fram til nå i år har Luftfartstilsynet registert så mange som 100 tilfeller der luftfartøy har fått laserlys mot seg.
– Det er et økende problem, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Vi ser alvorlig på alle slike hendelser, sier informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum.
Og det er ikke bare guttestreker, mener hun.
Voksne gjør det også
– Tidligere trodde vi at det først og fremst var unger som dreiv på med det her, men vi vet i dag at det også er voksne folk som gjør det.
Marit Kvarum håper det skal bli verre å få tak i laserpenner i framtida.
– Vi i tilsynet har vært en pådriver for å få en forskrift på plass som etter planene skal trå i kraft fra første 1. januar neste år, der vi håper at det skal bli vanskeligere å få tak i laserpenner.
Politiet i Sør-Trøndelag melder at de flere ganger i uka får beskjed om at også bilførere og syklister får laserlys i ansiktet.