– Kan ikke bare tenke på at det er livsfarlig

Hver dag ruller flere tusen tonn med brennbare, eksplosive og ekstremt miljøfarlige stoffer på norske veier. De som kjører disse bilene, er hele tida på vakt for farlige situasjoner.

André BErthelsen

Skiltene på tankbilen til André Berthelsen viser at det han har i tanken er brennbart og miljøskadelig. I tillegg skal det merkes hva som faktisk er i tanken og hvis det er eksplosivt.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

André Berthelsen (26) er en av sjåførene som går i full risikoberedskap hvis du prøver å kjøre forbi ham.

Han går med lette skritt mot den 19 meter lange tankbilen som er parkert på parkeringsplassen for tunge kjøretøy litt utenfor Trondheim sentrum. Det blir en slags samlingsplass for kolleger som sitter i hver sin enorme, rullende arbeidsplass resten av dagen.

Latteren sitter løst, men innholdet i det som kommer ut som en slengkommentar er ingen spøk. Det er de potensielle faresituasjonene de møter på veien, «vanlige folk» som ikke tar hensyn til de tunge kjøretøyene.

Oppi de store tankene er det bensin, diesel, fyringsolje eller annet drivstoff.

– Hvis det tar fyr er det ikke bare å slokke det, og eksplosjonsfaren er også der. Til syvende og siste er det drepende for miljøet og kan få veldig store konsekvenser hvis det kommer ut i vann, avløp eller i skogen for den saks skyld, sier Berthelsen.

Han mener han har kapret drømmejobben, men tenker mye på at de tar stor plass i veien og at en krasj eller velt kan få mye større konsekvenser enn med en personbil.

– I min bedrift kjører vi alltid defensivt, og tenker at hvis vi holder igjen kommer ingen til skade. Når det kommer en forbikjøring går jeg i full beredskap for å si det sånn.

Nye regler

– Vi kaller dem kremen av sjåfører. De er elitesjåførene innen tanktransport, sier senioringeniør Arne Lærdal i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

ARNE LÆRDAL

Arne Lærdal sier at det er en liten nedgang i ulykker knyttet til transport av farlig gods.

Foto: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Akkurat nå jobbes det med å oppdatere regelverket for sikkerhet.

– Det vil være internasjonale endringer som vil gjelde fra neste år, sier Lærdal.

Sikkerhetsreglene kommer i revidert utgave annethvert år, og det er to ting som framprovoserer endringer i regelverket: Ulykker eller teknologisk utvikling. Denne gangen er det heldigvis det siste.

– Det er hovedsakelig endringer som følge av den teknologiske utviklingen. Det er ikke ulykker som har ført til disse endringene, sier Lærdal.

Denne gangen vil det handle en del om frakt av elbiler og batterier, forteller han.

– Når man får bedre batterier vil det for oss medføre økt risiko fordi man får en større mengde energi inn i et mindre volum, sier han.

Færre ulykker

André Berthelsen

André Berthelsen er oppmerksom på at han er mye større enn de fleste trafikanter, og at en ulykke kan bli mye mer alvorlig hvis tankbilen er involvert. Derfor prøver han å ta det med ro i trafikken.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

I hylla over vinduet på tankbilen til André ligger «håndboka for tankbilsjåfører». Der står alt han trenger å vite om den svære doningen han kjører rundt på veiene med, og han bruker den ganske ofte.

– Det er en slags tankevekker når jeg sitter og kjører at jeg vet hva risikoen er og hva jeg kan gjøre for å redusere risikoen, sier han.

DSB anslår at det er rundt 8,3 millioner tonn farlig gods på veiene i løpet av et år. Det er omtrent 830 000 tankbiler. Men det er få ulykker som er så alvorlige som da en lastebil med sprengstoff eksploderte i Drevja like før jul i fjor.

– Det er et veldig stort fokus på sikkerhet, og det er et stort ansvar for sjåførene som tar på seg disse oppdragene, sier Lærdal.

Sjåførene må gjennom omfattende kursing, og må ha nye sikkerhetssertifikat hvert femte år. De som skal transportere eksplosiver eller radioaktive stoffer må i tillegg ha spesialiseringskurs.

– Heldigvis ser vi en svak nedgang i rapporterte uhell innen transport av farlig gods de siste to årene.

– Ikke redd i drømmejobben

Når André parkerer bilen og tar tidlig helg for å dra på guttetur, gleder han seg allerede til neste arbeidsdag.

– Drømmen har alltid vært å kjøre tankbil, og jeg stortrives med det, sier han.

Selv om det er stort fokus på sikkerhet, og kanskje en smule frustrasjon over at medtrafikantene ikke tar tonnevis med brennbart farlig gods på alvor, går han ikke rundt og frykter for livet.

– Nei, bilen her har kjørt nesten 500 000 kilometer uten problemer, så jeg kan ikke bare sitte og tenke på at det er livsfarlig heller, sier han.

Her kan du høre André i Norgesglasset på NRK P1.

Les også:

Siste fra Trøndelag

Alf Skille

Kveldens siste Midtnytt

Kveldens siste Midtnytt