Hopp til innhold

– Flaks at ingen har omkommet

Spesialister på tunnelbranner betegner det som et under at ikke flere har omkommet i tunnelbranner. De venter på at en katastrofe skal skje.

Tunnelbrann

Ragnar Wighus og Are Wendelboe Brandt ved SP fire research etterlyser flere redningsrom i norske tunneler. De mener mangelen på disse utgjør den største risikoen

Foto: NRK

Ragnar Wighus

Ragnar Wighus opplever at det er mange myter rundt tunnelbranner og at mytene er vanskelige å bli kvitt.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Ragnar Wighus og Are Wendelboe Brandt ved SP fire research er Norges eneste forskere på brann i tunnel. De frykter at veimyndighetene ikke forstår hvor stor trussel en bilbrann i tunnel utgjør.

– Det er mange myter om dette med brann i tunneler. En av disse mytene er at røyken legger seg oppunder taket og at det er en sone med frisk luft nede. Dette er imidlertid bare noe som skjer i korte tunneler. I lengre tunneler blir det ganske fort en massiv røykpropp som beveger seg, sier Wighus.

LES OGSÅ: Små marginer avgjør om du får folk ut.

Wighus og Brandts forskning viser at en vanlig trailer i løpet av minutter danner røykpropper som beveger både med og mot vifteanlegget.

– Vi venter egentlig bare på at det skal skje en katastrofe. Før eller siden kommer den, sier Brandt.

LES OGSÅ: Brannstudenter øver ikke på tunnelbrann.

Are Wendelboe Brandt

Are Wendelboe Brandt mener det er lagt ned for lite arbeid i å finne ut hva som fungerer når en brann oppstår i en tunnel.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

– Ikke bare å pøse inn penger

Når branner oppstår har bilister i norske tunneler lite å hjelpe seg med, for hovedprinsippet er at vi skal redde oss selv. Forskerne er forbauset over at veimyndigheter ikke har prioritert forskning på hva som sikrer bilister best i norske tunneler.

– Der er ikke bare å pøse inn penger. En må vite litt hva en får mest effekt av. Så langt er det ikke lagt ned noe arbeid i å finne ut dette, sier Brandt.

LES OGSÅ: 200 tunneler på riksveger må utbedres.

Forskerne etterlyser flere redningsrom i norske tunneler. De mener mangelen på disse utgjør den største risikoen.

– I og med at selvredning er den primære evakueringen og redningen for enkeltpersoner, så overrasker det meg litt at det ikke er gjort noen ting innenfor det området.

– Hvis man skal vente på brannvesenet så har de transporttid på flere titalls minutter før de kan komme til en brann, sier Wighus.

Brann i tunnel

I lengre tunneler fylles hele tunnelen med røyk. Røyken legger seg ikke bare oppunder taket slik mange tror.

Foto: SP fire research