Hopp til innhold

Kjøper likes og falske venner

Behovet for å være populær er så stort at stadig flere barn og unge kjøper likes. Noen bruker hele natten på først å kjøpe, så endre slik at de skal se ekte ut.

Facebook Instagram Offline

LIKER IKKE: For 30–40 kroner kan du kjøpe rundt 100 likes på sosiale medier. Nå har antall likes blitt så viktig at både barn og unge kjøper dette. Det skaper sterke reaksjoner.

Foto: Karly Domb Sadof / Ap

– Jeg ble veldig sjokkert og trodde ikke det var sant, sier Hege Ness Larsen til NRK. Hun er tidligere FAU-representant ved Steinkjer ungdomsskole og ungdomsmor.

Hun mener en hovedutfordring foreldre har i dag er avhengigheten av likes. Men det er vanskelig å følge med.

Kjøper likes

VANSKELIG: Hege Ness Larsen er ungdomsmor og tidligere FAU representant ved Steinkjer ungdomsskole. Hun mener mobil og nettbruk er et veldig vanskelig område å følge med på. Vi må stole på ungene. Men det er viktig at foreldre tar ansvar og avstand fra dette fokuset på likes

Foto: Privat

– Det er skremmende, men vi er avhengig av tillit mellom oss foreldre og de unge. Vi er nødt til å stole på dem, og at de vet hva de gjør, sier Larsen.

Hun er tydelig på at foreldre må ta ansvar og avstand fra dette med likes.

– Jeg er venn med en del ungdom på Facebook gjennom jobben min, og har hørt at mange har to profiler. En for foreldre, og en som er for venner, sier hun, og innrømmer at det er vanskelig å følge med på nett- og mobilbruk til barna.

Det er godt å få likes. Men det er bedre å få det fra folk jeg kjenner, enn at de er kjøpt. Det kan ikke gi den samme godfølelsen.

Elevrådsleder Karen Margrete Husby

I verdenstoppen

Nordmenn er i verdenstoppen i bruken av sosiale medier. Ifølge undersøkelser gjort av Ipsos MMI har nesten 3,2 millioner nordmenn facebookprofiler, 1,2 millioner nordmenn er på Snapchat og 1,173 000 har Instagram-profil.

Stress døgnet rundt

Det er friminutt på Steinkjer ungdomsskole, en av Nord-Trøndelags største skoler med 460 elever. På veg inn til miljøterapeut Eli Gotvassli sitter ungdommene på rekke og rad inntil veggen og ser på sine mobiler.

De snakker med hverandre, men ser på mobilen. Gotvassli mener mobilbruken til ungdom gjør ungdommene slitne og stressa. Hun er bekymret over at foreldre bidrar til stresset om å få likes.

Kjøper likes

TA STYRING: Miljøterapeut Eli Gotvassli ved Steinkjer ungdomsskole er bekymret over mobilbruken til barn og ungdom. Behovet for å følge med og sjekke antall likes skaper for mye stress gjennom hele døgnet mener hun.

Foto: Silje Kolaas

– Er det mulig? Var det første jeg tenkte, sier miljøterapeuten.

– Det er to år siden vi oppdaget at foreldre kjøper likes til barna sine. Da var det slik at jo flere likes du hadde, jo mer populær var du. Du tenker at slike ting ikke går an, og nå har det bare utviklet seg, sier terapeuten.

Miljøterapeuten snakker med ungdommene, og de forteller åpent om hvordan de styrer på med likes og sosiale medier.

– De kommer trøtt om morgenen, for mange sover dårlig om natta. De forteller at de bruker natta til å gjøre om liker-tegnene slik at de skal se ekte ut. Da går klokka, sier Gotvassli.

Hun mener dette handler om nattesøvn, selvtillit og vennskap. Nå ønsker hun at foreldre tar fra ungdommene mobilen når de skal sove og heller kjøpe de ei god gammeldags vekkerklokke.

Ungdom kjøper likes og falske venner

Ungdom kjøper likes og falske venner på sosiale medier for å framstå som populære. Patetisk mener nestleder Oliver Saugestad i elevrådet ved Egge ungdomsskole. Her legger han telefonen sin tilbake i mobilmappen de har i klasserommet. Behovet for å ha telefonen på seg for å sjekke er stort.

Foto: Silje Kolaas

– Foreldre må ta styringa, sier miljøterapeuten, og understreker at det er viktig at foreldre setter seg litt inn i dette og gir barna sine veiledning på hva som er lurt og ikke.

– Trist

Egge ungdomsskole i Steinkjer har rundt 350 elever. Her har de mobilmapper i klasserommene, som elevene kan legge mobilene i.

Men det er ikke alle som er like flinke. Når NRK kommer på besøk er det ingen mobiler i mappen på klasserommet til Oliver Saugestad som er nestleder i elevrådet.

Behovet for å sjekke telefonen og holde seg oppdatert på likes er stort.

– Jeg synes det virker veldig patetisk. Jeg ser ikke hva som er så kult med å ha tusen likes eller tusen følgere, sier nestleder Oliver Saugestad ved elevrådet på Egge ungdomsskole, og får støtte fra elevrådslederen.

– Det er trist at noen har så dårlig selvtillit eller føler så sterkt på presset til å ha mange likes, at de kjøper det, sier elevrådsleder Karen Margrete Husby.

Ungdom kjøper likes og falske venner

TRIST: Nestleder Oliver Saugestad, leder Karen Margrete Husby og Ylva Jensus i elevrådet ved Egge ungdomsskole i Steinkjer synes det er dumt at noen har så dårlig selvtillit at de må kjøpe seg likes.

Foto: Silje Kolaas

Lett å avsløre falske likes

Ylva Jensus står sammen med elevrådsrepresentantene, hun mener det er lett å se om liker-tegnene er ekte eller falske.

– Det fins konkurranser der de med flest likes vinner konkurransen. Da kan du se at enkelte bilder har ti likes mens andre flere tusen. Det vises at det ikke er ekte, sier Ylva Jensus ved Egge ungdomsskole.

– Det er godt å få likes. Men det er bedre å få det fra folk jeg kjenner, enn at de er kjøpt. Det kan ikke gi den samme godfølelsen, sier Husby.

Hvis det er snakk om hundre likes så koster det kanskje 30 til 40 kroner. En liten sum for oss, men en del selskap i Asia tjener gode penger på dette.

Lærer Håvard Krogstad Viborg

Big business

Måten det fungerer på er at du laster ned en applikasjon. Det kan være for eksempel Likebooster eller Instalikes.

– Deretter bestiller du antall likes du vil ha, og betaler en liten sum for det. Når transaksjonen er gjennomført bestemmer du hvilket bilde du vil ha liker på, sier lærer Håvard Krogstad Viborg.

Han tror dette gir barn og ungdom en stressende hverdag.

– Hvis det er snakk om hundre likes så koster det kanskje 30 til 40 kroner. En liten sum for oss, men en del selskap i Asia tjener gode penger på dette da det tar kort tid å like et bilde, sier Krogstad-Wiborg.

Wiborg sier han ser at ungdommene er opptatt av å følge med på likes, og at de kjøper og bytter til seg liker-tegn.

– Det virker som din egen bekreftelse ikke kommer fra deg selv og den du er. Men at behovet for bekreftelser må komme fra de rundt deg. Da er det gjerne basert på statuser og bilder på sosiale medier, hvilken posisjon du har i en gruppe, en klasse eller på en skole, sier Wiborg. Og tror at de som ikke er på sosiale medier har en mye mindre stressende hverdag.

Kjøper falske venner og likes

LIKER: Dette tegnet har fått sterk symbolsk betydning for folk. Noen er villig til å betale penger for å få flest mulig likes. For hundre likes kan det koste rundt 30 til 40 kroner.

Foto: ROBYN BECK / Afp

Mange falske følgere

Det er flere måter å jukse seg til flere følgere på sosiale medier. Facebook, Twitter, Instagram, Youtube og Google jobber hardt for å oppdage og stoppe autogenerert juks.

Dette har ført til framveksten av et nytt marked: såkalte «klikkfarmer» i fattige land.

Der sitter underbetalte arbeidere og klikker på alt kundene betaler dem for å «like». Klikkfarmene kan gjøre at en video fosser oppover mest sette-listen på Youtube, at et firma ser veldig populært ut på Facebook, eller at bedrifter får mange følgere på Twitter.

Den britiske journalisten Chris Atkins laget i fjor en dokumentar for Channel 4 om falske følgere på sosiale medier.

– Det er to måter å kjøpe følgere på, det ene er via dataprogrammer. Dette er billig, men lett å oppdage. Det andre er å bruke klikkfarmer der folk manuelt klikker og liker sidene dine. Dette er mye vanskeligere å spore opp, forteller Atkins til NRK.no.

Rundt 35 prosent av unge under 15 år som deltok i en spørreundersøkelse i 2014 svarer ja på utsagn om at mange likes gir større selvtillit.

Berit Skog, NTNU

– Bør unngå falske likes

Førsteamanuensis Berit Skog ved NTNU har gjort flere undersøkelser på sosiale medier. Hun mener liker-tegnet har fått stor symbolsk betydning.

Berit Skog

BETYR MYE: Førsteamanuensis Berit Skog ved NTNU har undersøkelser som viser at likes påvirker selvbildet. Mange likes gir større selvtillit viser hennes undersøkelser.

Foto: NTNU info

– Likes kan også innvirke på selvbildet. Rundt 35 prosent av unge under 15 år som deltok i en spørreundersøkelse gjennomført høsten 2014 svarer ja på utsagn om at mange likes gir meg større selvtillit, sier Skog.

– Hva tenker du om at foreldre kjøper likes til sine barn?

– Jeg er ikke kjent med hvor utbredt dette er, men om foreldre lar barna kjøpe likes, kan det avspeile at de gjerne vil oppfylle barnas ønsker. Foreldre baserer seg da på kunnskap om at mange likes kan fungere som et popularitetssymbol, sier Skog.

Skog anbefaler ikke foreldre å kjøpe likes.

– Det må betegnes som en kunstig måte å opparbeide selvtillit på, sier hun og oppfordrer foreldre til å følge med på utviklingen i sosiale medier. Barna bør gjøres oppmerksom på at selvtillit ikke måles i antall likes.