Forholdene for godstransporten kan bli uholdbare i Trøndelag dersom avgjørelsen om ny terminal blir utsatt. Det mener godstransportører, som allerede sliter med altfor trange forhold på Brattøra i Trondheim.
Det er trangt på Brattøra - svært trangt.....
Brattøra er i dag knutepunktet mellom veitransport og togtransport i Trondheim. Her skjer omlasting av containere og hele traller til fra tog til vogntog omvendt. Men det er trangt på Brattøra - svært trangt...
- Det er smale lastegater, det er 18 meter mellom sporene og når vi kjører med de store maskinene så blir det veldig trangt, sier terminalsjef i CargoNet, Paul Røvik.
Det er ekstra stor aktivitet på området når togene kommer til terminalen og når de drar igjen. Da er det også mye lastebiler og trucker i området.
– Det kan være lastebiler, containere og 2-3 trucker her samtidig og da er det veldig trangt på den plassen vi har til disposisjon, sier Røvik.
Han ønsker seg brede laste- lossegater med jernbanespor mellom.
Ikke plass til lange tog
Manglende bredde er en ting, men terminalen er heller ikkje lang nok for dagens tog. De kan være godt over 400 meter. I dag må togene derfor deles opp, både i to og tre, noe som gir mer arbeid og høyere kostnad.
– Vi må ha en terminal på minst 600 meter for å slippe å dele togene. Det er ikke mulig her på Brattøra, dette er en terminal som er gått ut på dato, sier terminalsjefen i CargoNet.
– En utsettelse nå er uholdbart
Men det kan ta lang tid før en ny terminal er på plass i Trondheimsområdet. Samferdsleminister Marit Arnstad sa i går at avgjørelse om plassering ikke vil komme i vår fordi hun ønsker nye undersøkelser.
CargoNet ønsker en terminal sør for byen raskest mulig, og mener det er uholdbart å fortsette i lengden slik situasjonen nå er på Brattøra.
– Forholdene er kummerlige. Terminalen er ineffektiv og hemmer konkurransen for togtransport til Trondheim, sier Bjarne Ivar Wist, direktør for strategi og informasjon i CargoNet.
Han frykter at dette vil føre til at flere av kundene vil velge transport med bil i stedet for tog.
– Da vil vi miste togtransporten mellom Oslo og Trondheim, sie Wist.
NHO ber om fortgang
NHO går nå aktivt inn for å påvirke og har sendt brev på vegne av næringa til samferdsleministeren.
– Vi og våre medlemmer er bekymret for utviklingen, skriver de, og ber om en avklaring fra samferdselsministeren i vår og uttaler at manglende avklaring kan velte gods over fra bane til bil.