Hopp til innhold

– Det blir en formidabel regning

Passasjerer, flyselskap, forsikringsselskap og flyplasseier må dele regninga etter bombetrusselen, ifølge lufthavnsjefen.

Evakuerte Værnes

Over 5 000 passasjerer ble rammet da Trondheim lufthavn Værnes ble stengt etter en bombetrussel mandag formiddag.

Foto: Erik Waatland

– Jeg har ennå ikke tenkt på hvor dyrt dette blir. Det var en del flyvninger som ble kansellert. Men det blir en formidabel regning, sier lufthavnsjef ved Trondheim lufthavn Værnes, Per Jarle Ingstad.

Alle fly ble kansellert og flyplassen ble evakuert etter en bombetrussel ved Trondheim lufthavn Værnes. Flyplassen hadde vært stengt i fem timer da den åpnet igjen i 15.00-tiden mandag.

Væpnet politi sikret flyplassen etter bombetrusselen.

– Jeg er imponert over hvor raskt flyselskapene klarte å få i gang trafikken igjen, sier Ingstad.

Bombetrusselen viste seg å være falsk, ringt inn av en psykisk ustabil person som har vært etterlyst av politiet i en måned.

Fra og med klokka 18.45 mandag skal flytrafikken gå tilnærmet normalt.

Må dele regninga

Ingstad sier at han først og fremst er opptatt av hvilke konsekvenser evakueringen får for passasjerene.

Flyselskapene, forsikringsselskapene, lufthavneier og passasjerene må alle betale for hendelsen. Hvem som skal betale hva, er Ingstad usikker på.

– Vi snakker ikke om enorme kostnader for oss i Avinor. Men flyselskapene kan få store kostnader. Hvordan forholdet mellom flyselskap og passasjerene er, vet jeg ikke, sier Ingstad.

Flere av passasjerene som skulle videre med fly, mistet også den videre forbindelsen da de ble forsinket på Værnes.

– Vi får ikke så mye informasjon

Svanhild Johansen var en av dem som ventet i kø for like etter klokka 17.00 mandag.

Innsjekking på Værnes

Det var lange køer ved innsjekkingsskranken på Værnes mandag ettermiddag.

Foto: Ingrid Wibe

– Vi skulle egentlig ta flyet klokka ett, og nå ser det ut som om vi får hjelp, sier Johansen.

– Det er jo bare å stå her i køen. Vi får ikke så mye informasjon, sier hun.

Ingstad sier at de har fått en del henvendelser fra passasjerer, men at de også har fått tilbakemeldinger om at de har gjort en god jobb.

– Det vil alltid være noen som klager over dårlig informasjon. Det ert noe vi skal evaluere i ettertid, sier Ingstad.

Dette har passasjerene krav på

Forbrukerrådet har laget en oversikt over hva passasjerene har krav på når flyet er kansellert eller forsinket (se faktaboks).

De opplyser at en bombetrussel ikke er noe flyselskapene kan noe for, men at de likevel skal ta vare på passasjerene.

Værnes bombetrussel

Overvåkninsbildene fra Værnes viser politifolk som bruker bombehunder til å lete etter sprengstoff.

Foto: Overvåkningsbilder / Avinor