Hopp til innhold

– Åpenbar fare for menneskeliv

Politikere i Åre er overrasket over at Meråkerbanen på svensk side ikke er bedre sikret. Dokumenter viser at risikoen for at jernbanefyllinga kunne rase ut, har vært kjent i mange tiår.

Men først nye opplysninger om den stengte Meråkerbanen; 
Politikere i Åre kommune, er overrasket over manglende sikring på svensk side. Dokumenter som Sveriges Televison har gått gjennom, viser at risikoen for at jernbanefyllinga kunne rase ut, har vært stor i mange tiår.

Ved flere anledninger har ulike folk sendt inn og rapportert sine bekymringsmeldinger på grunn av den store rasfaren.

Stora helvetet

Eva Hellstrand sier de ikke visste om hvor farlig strekningen var.

Foto: SVT

Togforbindelsen mellom Midt-Norge og Sverige har vært stengt siden november i fjor, da det ble oppdaget bevegelser i ei stor jernbanefylling.

Nå viser det seg at området har vært svært farlig i mange tiår, og at dette har vært en kjent sak siden 2002.

Dette viser dokumenter som SVT har gjennomgått, etter at det ble kjent at området Stora Helvetet ved Storlien skal rustes opp for 100 millioner kroner og åpnes på ny.

Fyllinga ligger mellom Storlien i Sverige og Kopperå i Meråker kommune, rett over E14.

– En tikkende bombe

Ifølge flere dokumenter har forskjellige folk til forskjellig tid slått alarm gjennom de siste 12 årene.

Den ustabile jernbanefyllinga har vært overvåket i flere år, svenskene har hatt sensorer liggende ved jernbanelinja siden tidlig på 2000-tallet.

I 2002 uttalte en ansatt ved det svenske jernbaneverket følgende:

– Stora Helvetet er i dag et livsfarlig område. Det er ei tikkende bombe, og her kan det skje noe ubehagelig når som helst.

– Åpenbar fare for menneskeliv

Seks år senere kommer følgende uttalelse om passasjen:

– Det er en stor risiko for at også Europaveg 14 vil rase dersom fyllinga sklir ut. Det er åpenbart stor fare for menneskeliv.

Tidligere kommunepolitiker i Åre, Eva Hellstrand, sier til SVT at hun ikke visste om problemet før det ble kjent i november i fjor.

– Det er, og har vært, en fare for at noe svært alvorlig kunne ha hendt i en kommune som jeg hadde ansvar for, og jeg visste ingenting. Hadde dette vært kjent, så ville vi satt fokus på problemet for lenge siden, sier hun til den svenske kanalen.

Kan bli ny bru

Mats Olofsson, områdeansvarlig i Trafikverket Jämtland, sier de nå tar grep.

– Enten så blir det en ny jernbanefylling. Da må den som er der nå fjernes. Ellers så blir det bygget en bro, sier han.

– Dersom den flyttes inntil berget blir den mer stabil, men da får vi også en ganske skarp kurve, og det er heller ikke så spesielt bra, sier Olofsson.

Hvis arbeidet går som det skal, så håper han at strekningen kan åpnes til sommeren.

Stora Helvetet

Jernbanestrekningen Stora Helvetet blir beskrevet som ei tikkende bombe i et dokument fra 2002.

Foto: Trafikverket