NRK Meny
Normal

– Aldri biodrivstoffproduksjon i stor skala i Trøndelag

Norske Skog tror ikke de kommer til å satse på biodrivstoff-produksjon fra tømmer i stor skala i Trøndelag. Selv om selskapet har gitt opp biodrivstoff-satsingen i Norge på ubestemt tid, forsøker Statkraft og Södra seg.

Norske Skog på Skogn i Nord-Trøndelag

FOR LANGT UNNA: Norske Skogs papirfabrikk på Skogn har overlevd tross nedleggelser flere andre steder i landet. Selskapet tror derimot ikke de kommer til å satse på biodrivstoffproduksjon i stor skala i Trøndelag, nettopp på grunn av at det er for stor avstand herfra til et stort marked.

Foto: Kallestad / SCANPIX

Norges Skogeierforbund ser et enormt potensial i å bygge opp en stor norsk biodrivstoff-industri, og ber politikerne om å tilrettelegge for utviklingen.

Norske Skog har forsøkt å bygge opp slik industri i Norge tidligere. Planen var at selskapet Xynergo skulle produsere annengenerasjons biodrivstoff på Follum ved Hønefoss.

Biodiesel-prosjektet ble skrinlagt i 2010.

Kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig i Norske Skog.

HAR PRØVD: – Vi har satset én gang, og det var et mulighetsvindu den gang vi hadde Follum, sier kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig i Norske Skog om biodrivstoffproduksjon i Norge.

Foto: Norske Skog

– Vi var tidlig ute, men rammebetingelsene var for dårlige og vi fant ikke en partner, sier kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig i Norske Skog til NRK.

Ti milliarder

Det ville ha kostet nærmere ti milliarder kroner å reise et produksjonsanlegg for andregenerasjons biodrivstoff på Follum, ifølge Dybevig. Det kunne ikke Norske Skog klare alene.

– Rammebetingelsene var heller ikke gode nok, da prisen for å produsere én liter biodiesel var langt høyere enn for vanlig drivstoff, sier han.

Norske Skog har i dag to prosjekter gående for biodrivstoff, ett i New Zealand og ett i Australia. Det pågår ikke noe arbeid i Norge, og selskapet har ingen planer om å satse her igjen.

– Vi har satset én gang, og det var et mulighetsvindu den gang vi hadde Follum. Da hadde vi en industriell tomt og lokaler tilgjengelig. Nå har vi solgt anlegget, og vi har ikke en fysisk infrastruktur til et slikt anlegg, ifølge Dybevig.

I stedet forsøker selskapet Treklyngen, et datterselskap av Viken Skog, å få til produksjon på Follum.

(Saken fortsetter under bildet)

Södra Cell Tofte

SATSER I BUSKERUD: Statkraft og Södra varslet i mai i år at de vil starte produksjon av biodrivstoff i den nedlagte cellulosefabrikken på Tofte i Buskerud. Selskapene mener industriområdet på Tofte ligger godt til rette for en fremtidig satsing på biodrivstoff.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Uaktuelt i Trøndelag

Direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforund sier til NRK at han tror det kommer til å bli skapt nye bedrifter knyttet til biodrivstoff over hele landet, og på sikt også i Trøndelag.

Ifølge Dybevig i Norske Skog er det ikke aktuelt for selskapet å satse på biodrivstoff i stor skala i Trøndelag.

– Det er lite sannsynlig. Først skal du frakte tømmeret dit, og så skal du frakte det ut. Kostnader betyr mye i denne bransjen, og da er det viktig å være i nærheten av markedet. Hønefoss var i nærheten av Gardermoen, Oslo og resten av det sentrale østlandsområdet, minner han om.

Knut Fjerdingstad

RIKTIG TEKNOLOGI: – Det handler først og fremst om å finne den riktige teknologien. Gjør vi det, kommer alt det andre etterpå, sier pressetalsmann Knut Fjerdingstad i Statkraft om selskapets satsing på Tofte.

– Vi har en papirfabrikk på Skogn. Vi skal nok aldri ha noen biodrivstoffproduksjon i stor skala i Trøndelag, nettopp på grunn av at det er for langt fra et stort marked, fastslår han.

Borregaard og Statkraft

Selv om fullskala produksjon av biodrivstoff i Norge er et stykke frem i tid, er det noen forsøk på gang.

Borregaard i Sarpsborg lager bioetanol som blant annet går til biodrivstoff i sitt avanserte bioraffineri.

Statkraft og selskapet Södra varslet i mai at de ønsker å få til produksjon av biodrivstoff fra tømmer i den nedlagte cellulosefabrikken på Tofte i Buskerud.

–Intensjonen er å få til en avtale om samarbeid om biodrivstoff for transportsektoren, men avtalen er ikke klar ennå, sier pressetalsmann Knut Fjerdingstad i Statkraft til NRK.

– Vi forsøker nå å finne en teknologi som, om mulig, kan egne seg til å kunne produsere biodrivstoff på en økonomisk lønnsom og effektiv måte, forklarer han.

(Saken fortsetter under bildet)

Biorefinery Demo, Borregaard

AVANSERT: Borregaard i Sarpsborg lager bioetanol som blant annet går til biodrivstoff i sitt avanserte bioraffineri.

Foto: Martin Lersch

Ingen deadline

Det finnes ifølge Fjerdingstad noe teknologi i verden som kan egne seg, men han understreker at flere ting må spille sammen i løsningen selskapene velger.

– Hva må til for at dere skal satse stort i Norge?

– Det handler først og fremst om å finne den riktige teknologien. Gjør vi det, kommer alt det andre etterpå.

Statkraft har ikke planer om biodrivstoffanlegg andre steder i landet enn på Tofte. Den nedlagte fabrikken ble valgt fordi bygningsmassen og infrastrukturen er god for å kunne starte produksjon av biodrivstoff.

Fjerdingstad vil ikke si noe om penger selskapet bruker på prosjektet på Tofte, og har ikke satt noen frist for når et produksjonsanlegg skal stå klart. Han er likevel optimistisk til at Statkraft en dag kommer til å produsere biodrivstoff.

– Siden vi har inngått en intensjonsavtale om produksjon, tror vi at biodrivstoff blir en av flere løsninger for hvordan Norge kan redusere karbonutslipp i framtiden. Innenfor transportsektoren kan slikt drivstoff være med på å løse store utslippsutfordringer, påpeker han.

Første flyvning på biodrivstoff i Norge

SE VIDEO: Tirsdag ble tanken på dette SAS-flyet på Trondheim lufthavn Værnes fylt opp med en blanding av konvensjonelt flydrivstoff og biodrivstoff basert på brukt frityrolje. Flighten til Oslo var den første for SAS med biodrivstoff på tanken, og Norwegian fløy til Bergen på samme drivstoff tirsdag.

Video fra Trøndelag

Se vår "timelapse" av juliværet i Trøndelag
Promo folkemøte fra Kimen på Stjørdal
Femte året med spel i år