Blar opp 80 mill til Dolmsundbrua

Regjeringen gir 80 millioner kroner til ny bru over Dolmsundet på Hitra. Fylkesordføreren i Sør-Trøndelag jubler.

Tungtransport over Dolmsundbrua

Dolmsundbrua har lenge vært en flaskehals for vogntogene. Nå åpner regjeringen lommeboka for å få til en ny og bedre bru.

Foto: Morten Andersen / NRK

Tore O. Sandvik

Tore O. Sandvik

Foto: STFK / Siri Nordberg Malvik

– Dette er veldig gledelig! Nå skal vi feire med bløtkake, champagne og laks. For dette er veldig gode nyheter for lakseeksporten, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag til NRK.no.

Det er 16 år siden det ble bestemt at det skal komme en ny bru over Dolmsundet på Hitra i Sør-Trøndelag. Men en verftskran og et hubropar har satt kjepper i hjulene.

Hubrotrøbbel

– Vi har jobbet lenge for å få til brua, men så dukket det opp et hubropar som var forelska og hadde unger. Hubroen er en utrydningstruet fugl, og dermed fikk vi ikke lov til å bygge den veien. Nå har vi tatt vare på hubroen, og nå må vi også ta vare på menneskene som bor på øyene. I dag har vi fått beskjed om at vi kan gjøre det. sier Sandvik.

Farlig flaskehals

Den gamle brua er en flaskehals for alle vogntogene som bruker fylkesveg 714 hver dag.

– På Hitra og Frøya produserer man laks til et stort marked. Den laksen må transporteres på svære trailere. Dessverre kjører disse trailerne på svært ulykkesutsatte veier. Vi vet at å bygge en bro over Dolmsundet, så vil vi få kortere reisevei og mer trafikksikkerhet. Så dette er en fantastisk dag, sier Sandvik.

Hubro ved Dolmsundet på Hitra

Hubroen har skapt problemer på Dolmsundet.

Samferdselsministeren kom med gladnyheten på en pressekonferanse i Trøndelag i dag.

Enda bedre bru

80 millioner kroner fra staten gjør at man kan bygge en enda bedre bru enn det som var planlagt i utgangspunktet.

– Vi har allerede satt av penger i fylkeskommunen til å betale den alternative veien som vi ikke fikk lov til å bygge, så de pengene går inn i dette prosjektet. Det samme gjør 40 millioner kroner som ble samlet inn da vi hadde egenfinansiering på de undersjøiske tunellene, forklarer Sandvik.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.