Hopp til innhold

60 år siden Elfrida sank med 20 mann om bord – fortsatt vet man ikke hvorfor båten sank

Asle Viktor Hofstad mistet faren da skipet «D/S Elfrida» sank i Nordsjøen 9. desember 1959. – Vi gråt hele jula, minnes Hofstad som var 10 år da det skjedde.

D/S Elfrid i oversikten over norske skipsforlis.

Dampskipet Elfrida forliste med 20 mann om bord. Ingen har så langt greid å finne ut hvorfor lastebåten sank i Nordsjøen for 60 år siden.

Foto: Faksimile fra publikasjonen Skipet / Norsk skipsfartshistorisk selskap

«Skipet synker, mannskapet har forlatt skipet i en livbåt... Takk for all hjelp».

Kl. 02.06 natt til 9. desember kommer aller siste melding fra dampskipet «Elfrida». Skipet har fått problemer i uværet i Nordsjøen. Hele mannskapet på 20 omkommer. Blant dem er faren til Asle Viktor.

Han Einar har gått ned i Nordsjøen i natt.

Olaug Johanne Hofstad

Hjemme på kjøkkenet hos familien på Hitra i Trøndelag er det snart jul. Det er mora som forteller at pappa er død. Asle Viktor er 10 år gammel, lillebroren Einar er sju.

Familien Hofstad i 1959. Einar og Olaug med sønnene Asle Viktor og Einar.

FAMILIEBILDET: Dette familiebildet er laget etter at faren Einar døde. Olaug Johanne Hofstad fikk klippet inn ektemannen ved hjelp av en fotoforretning i Trondheim.

Foto: Privat

– Det var et helvete. Jeg husker da farmor kom inn på kjøkkenet og mor fortalte hva som hadde skjedd. Farmor stupte ned på kjøkkengolvet og foldet hendene på en krakk og ropte på Vårherre. Det husker jeg veldig sterkt, forteller Asle Viktor.

I dag, 60 år etter, renner tårene fortsatt når han tenker på faren.

Et mysterium hva som skjedde

Den 18. oktober 1959 gikk 20 personer om bord i skipet «D/S Elfrida» i Trondheim med kurs for Arkhangelsk i Russland. Skipet skulle frakte trelast til København.

Einar Norvald Hofstad var 47 år gammel og fyrbøter om bord. Dette skulle være hans siste tur før juleferie hjemme med barna og kona. Men noe gikk forferdelig galt.

– Den sannsynlige årsaken til forliset er at de tok inn vann, forteller Kåre Breivik.

Han er nevø av kapteinen, Nikolaus Breivik-Rød. Siden 2015 har han forsøkt å finne ut hva som egentlig skjedde med skipet og onkelen.

Kåre Breivik vil finne ut hva som skjedde med onkelen.

VIL FINNE SVAR: Kåre Breivik er nevøen til kapteinen på «Elfrida», Nikolaus Breivik-Rød. Han ønsker å komme i kontakt med flere som har opplysninger om det som skjedde den 9. desember 1959.

Foto: Anette Berentsen / NRK

– Det finnes to hovedhypoteser. Enten var det et brukket rør som tok inn vann i stedet for luft, eller så var det ei plate i skroget på skipet som løsnet og tok inn vann der.

Breivik har laget en egen nettside om forliset. Han ønsker å komme i kontakt med andre pårørende og flere som kanskje kan vite mer.

– Hvorfor var de så langt til havs og ikke tettere på kysten? Mye tyder på at de mistet navigasjonsmulighetene, men det er bare spekulasjoner fra min side, forteller Breivik.

– Et forferdelig kaos og rot om bord

Mange ville i ettertid ha det til at kapteinen ikke var skikket til å føre skipet, men skipsforklaringen på 96 dokumenter konkluderte med at han ikke kunne lastes.

Flere kritiserte også tilstanden til skipet i forkant av turen. En av dem var den da 17 år gamle Olav Harry Vada.

– Han var ønsket som mannskap om bord, men nektet å bli med på turen fordi det ifølge han var «et forferdelig kaos og rot om bord», sier Breivik.

Skipet ligger i dag på 70–80 meters dyp like ved Draupner plattformen i Nordsjøen. Verken skipet eller de 20 om bord er tatt opp av havet. Den yngste omkomne var bare 15 år gammel.

Asle Viktor Hofstad mistet faren på sjøen for 60 år siden.

FORTSATT TUNGT: Asle Viktor Hofstad var 10 år da faren omkom på sjøen. Han synes fortsatt det er vanskelig å snakke om det som skjedde for 60 år siden.

Foto: Privat

Kunne livet vært annerledes?

Hjemme i Melhus i Trøndelag forteller i dag 70 år gamle Asle Viktor Hofstad om livet etter at faren døde.

– Jeg tålte ikke å høre ordet «far». Jeg husker en sang vi pleide å synge på skolen der teksten var «nesen på ruta og venter på far». Jeg måtte bli tenåring før jeg taklet å høre det ordet bli brukt igjen, forteller han.

Som 18-åring var Hofstad mannskap på KNM Horten i 13 måneder. Da han fortalte mora Olaug at han ville fortsette et liv på sjøen, fikk han klar beskjed:

– Mor var tvert mot det, hun ville absolutt ikke at jeg skulle dra. Kanskje livet mitt hadde vært annerledes om jeg hadde hatt en yrkesaktiv far på sjøen, lurer Hofstad som har vært bussjåfør i 49 år.