NRK Meny
Normal

3,6 milliarder til trøndersk jernbane

Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,6 milliarder kroner i løpet av de nærmeste årene. Det kom fram på et pressemøte i Steinkjer onsdag.

Trønderbanen

Trønderbanen skal i likhet med Meråkerbanen elektrifiseres i framtida.

Foto: Marit Langseth / NRK

I dag var det feiring ved Steinkjer stasjon. Regjerifngspartiene KrF og Venstre slapp nyheten om at 3,6 millarder skulle brukes på jernbaner i Trøndelag.

Det meste av pengene skal brukes til å elektrifisere jernbanestrekningene, og byggingen skal etter planen starte neste år.

André Skjelstad

André Skjelstad mener dette er en gledens dag for Trøndelag.

Foto: Erlend Blaalid Oldeide / NRK

Planleggingsarbeidet skal være ferdig i løpet av året.

– Både Trønderbanen og Meråkerbanen blir elektrifisert, sier fylkesordfører Pål Sæther Eiden

Lang kamp

– Dette er en stor dag og er på mange måter første steg mot et mer klimabevisst samfunn. Vi får nå byttet ut diesel med elektronikk, sier Venstres stortingspolitiker fra Verran, André Skjelstad.

Pål Sæther Eiden

Fylkesordfører Pål Sæther Eiden er glad for pengene som kommer fra regjeringen.

Foto: Solvår Flatås / NRK

– Dette har vært en langvarig kamp for Nord-Trøndelag. Det er derfor ekstra gledelig at vi, Kristelig Folkeparti og regjeringen nå leverer dette løftet for Trøndelag, sier Skjelstad.

Elektrifiseringen av de to trønderske jernbanestrekningene er med i første del av Nasjonal transportplan 2018-29, og vil bli prioritert først.

– Dette er en fantastisk dag, sier også fylkesordfører Pål Sæther Eiden (Høyre) i Nord-Trøndelag.

– Slår inn åpne dører

Ingrid Aune

Ordfører i Malvik, Ingrid Aune (Ap).

Foto: Morten Kjennerud / Arbeiderpartiet

Det vil koste rundt 3 milliarder kroner å elektrifisere Trønder- og Meråkerbanen, men NRK har tidligere omtalt at Bane NOR, tidligere Jernbaneverket ønsker en dobbeltsporet jernbane fra Trondheim til Stjørdal.

Ordfører i Malvik, Ingrid Aune er glad for at pengene endelig kommer, men mener det ikke er noe nyhet.

– Dette er slett ingen nyhet. Her slår Høyre og Frp inn åpne dører om noe vi i Trøndelag har vært enige om veldig lenge. Dette gir utgjør ganske liten forskjell for passasjerene som reiser med Trønderbanen i hverdagen, sier Ingrid Aune til NRK.