Ørland får nye redningshelikoptre

De har som jobb å redde liv, men sliter med gammelt utstyr. Nå ser 330 Skvadronen på Ørland frem til å få nye helikoptre.

Ken Ronny Strøm

Sjefen for 330 Skvadronen på Ørland, Ken Ronny Strøm, sier Sea King-helikoptrene fremdeles flyr godt, men at de nye AW101 representerer en kapasitetsheving.

Foto: NRK

Sist fredag ble det kjent at regjeringen innleder sluttforhandlinger om innkjøp av 16 nye redningshelikoptre. De nye helikoptrene skal erstatte Sea King, som redningstjenesten bruker i dag.

– Vi gleder oss til å få nye helikoptre. Det blir veldig spennende, sier major og skvadronsjef på Ørland, Ken Ronny Strøm.

SE BILDER: Sliter med utrangerte redningshelikoptre

– En kapasitetsheving

Ken Ronny Strøm er en av de mest erfarne pilotene på avdelingen som teller nesten 40 personer. Han har flydd Sea King siden 2000, og har vært ute på nærmere tusen oppdrag.

Strøm forteller om problemer med deleleveranser til de to Sea King-helikoptrene på Ørlandet, men sier de fremdeles flyr veldig godt.

– Helikoptrene vi har her er plukket fra hverandre og satt sammen igjen to ganger og er i topp stand, sier han.

Avdelingssjefen ser likevel frem til å få nye helikoptre.

– De vil ha bedre løfteevne, de vil fly raskere samt ha avisingsmuligheter. Det vil bli en kapasitetsheving i forhold til det vi har i dag.

AW101

Ifølge justis- og beredskapsdepartementet er AgustaWestland AW 101 den kandidaten som samlet sett best oppfyller kravene som settes til Norges fremtidige redningshelikopter.

Nye helikoptre fra 2017

Det har tatt lang tid å komme frem til et nytt redningshelikopter. Saken ble første gang behandlet i Stortinget i 2002. Men i forrige uke besluttet altså regjeringen å innlede sluttforhandlinger med AgustaWestland om kjøp av nye helikoptre.

Leveransen omfatter 16 nye redningshelikoptre med opsjon på ytterligere seks. Det sikrer at Sea King-helikoptrene vil være faset ut over hele landet innen utgangen av 2020. Innfasingen av de nye redningshelikoptrene vil starte i 2017.

I en pressemelding fra departementet heter det:

– De nye helikoptrene vil kunne unnsette betydelig flere nødstedte, være merkbart raskere og nå vesentlig lengre enn i dag – under tilnærmet alle værforhold. Tilsvarende vil søkeegenskaper og mulighet for medisinsk behandling vesentlig forbedres.

– Det er fantastisk bra med en avklaring. Dette har vært en prosess som har tatt veldig lang tid, kanskje vil noen si unødvendig lang tid. Sea King, som vi flyr i dag, har vært 40 år i operativ tjeneste. Den begynner å bli gammeldags, og trenger en avløsning, sa 330-skvadronsjef Svein Tore Pettersen til NRK i forrige uke.

LES: 330-sjef gleder seg til nye redningshelikoptre

– En spennende prosess

Linn Elise Rølvåg er ny i 330 Skvadronen på Ørlandet. Hun har allerede flydd Bell-helikopter i Nord-Norge i fire år, men drømmen har alltid vært å fly redningshelikopter.

– Jeg synes for det første dette er en veldig spennende arbeidsplass. Og så er det noe med å gjøre en meningsfylt jobb, det er veldig motiverende, sier hun.

Rølvåg synes det er kjempespennende at de skal få nye helikoptre.

– Jeg får være med på en veldig spennende prosess fremover.

Sea King-helikopter

Redningshelikopteret Sea King har vært 40 år i operativ tjeneste.

Foto: Knut Arne Hauge