Hopp til innhold

1,7 millioner har sett D.D.E.s hjertekompresjoner

I slutten av mai lanserte Landsforeningen for hjerte- og lungesyke en ny kampanje hvor D.D.E.'s kjente låt «Rai Rai» skulle bidra til å redde liv. Nå har videoen fått enorm spredning.

redd liv med dde

Filmen har 1,5 millioner visninger på Facebook og over 200 000 visninger på Youtube.

Foto: Halvor Bræin

Kampanjen «Redd liv» går ut på å vise folk hvor enkelt det er å gjøre hjerte-lunge-redning, og med det kunne være med på å redde liv hvis man finner noen som har falt om med hjertestans. LHL fikk hjelp av D.D.E. til å lage en video med låten «Rai, Rai» hvor de illustrerer hvordan hjerte-lunge-redning skal utføres.

– Hvis man husker takta på låten, så vet man at kompresjonene skal gjøres ganske raskt og opptil 100 til 120 trykk i minuttet. Så hvis man har rytmen fra «Rai Rai» friskt i minne, vil man kunne gjøre det riktig, sier generalsekretær i LHL, Frode Jaren til NRK.

Håper videoen senker terskelen

Inspirasjonen til LHL var en opplæringsvideo fra British Heart Foundations der Vinnie Jones var livredder til rytmen av «Stayin Alive». Denne videoen har over 4,5 millioner visninger på Youtube.

For D.D.E. var det enkelt å takke ja til å lage en slik kampanjevideo.

– Det er veldig viktig å bidra slik at flere vet hva de skal gjøre om de kommer ut for et hjertestans. Vi synes også sangen beskriver dette godt, her blir det liv, sier bassist i D.D.E., Eivind Berre til NRK.

Nå har altså filmen fått 1,5 millioner visninger på Facebook og over 200 000 visninger på Youtube.

– Vi når neppe 4,5 millioner visninger, men LHL håper at flest mulig vil spre det viktige budskapet om hvordan man kan utføre hjerte-lunge-redning. Vi håper denne videoen kan være med å senke terskelen for å gripe inn om man skulle komme opp i en hjertestanssituasjon, sier Inger Schedell hos LHL i ei pressemelding.

SE VIDEOEN: