NRK Meny
Normal

100 millioner til Stora Helvetet

Den svenske regjeringen vil bruke 100 millioner kroner på å få i gang togtrafikken til Midt-Norge igjen.

Stora Helvetet

Dette er den 130 år gamle jernbanefyllinga «Stora Helvetet» mellom Kopperå og Storlien. Det er bevegelser i denne som gjør at Meråkerbanen er stengt på ubestemt tid.

Foto: Trafikverket

Regjeringen anslår at det vil koste 100 millioner svenske kroner for å få i gang trafikken igjen, og de pengene finnes, skriver SVT.

Stengt siden i fjor

Togforbindelsen mellom Midt-Norge og Sverige har vært stengt siden november i fjor. Da ble det oppdaget bevegelser i ei stor jernbanefylling.

Fyllinga går under navnet «Stora Helvetet» og ligger mellom Storlien i Sverige og Kopperå i Meråker kommune, rett over riksveien E14.

Ulike alternativer

– Enten så blir det en ny jernbanefylling. Da må den som er der nå fjernes. Ellers så blir det bygget en bro, sier områdeansvarlig i Trafikverket Jämtland, Mats Olofsson, til SVT.

Han sier at de også ser på om de kan flytte på jernbanelinja sidelengs inn eller ut fra berget.

– Dersom den flyttes inntil berget blir den mer stabil, men da får vi også en ganske skarp kurve og det er heller ikke så spesielt bra, sier Olofsson.

Overvåket i årevis

Den ustabile jernbanefyllinga har vært overvåket i flere år, svenskene har hatt sensorer liggende ved jernbanelinja siden tidlig på 2000-tallet.

Sent i fjor høst valgte man å stanse trafikken.

– For å unngå en ulykke var det ikke mulig å holde åpent lenger, sa Stefan Jonsson, driftssjef i det svenske Trafikverket region midt til NRK tidlig i desember.

Håper å åpne for trafikk snart

Selv om det er mye som må bygges om, håper Olofsson at togene kan begynne å gå igjen ganske snart.

– Hvis alt går bra med det vi nå jobber med, så kan banen åpnes igjen i sommer, sier han.

Det avhenger av resultatet av undersøkelsene som er blitt gjort på stedet og som skal være klare i mai.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Fra 1. januar får du nyheter klokka 18:55, 20:55 og 22:55.
Terje Våg fra Snåsa. En av fem finalister til Årets Ildsjel.