Livsmestringsfaget, som er en del av et prøveprosjekt, har fått navnet UPS! (Utdanning i PSykisk helse, journ. anm.).
- BAKGRUNN:
Nå er forskningsrapporten fra prosjektet klar, og den tegner et bilde av hvordan ungdommene selv har opplevd å lære om psykisk helse.
I en gruppesamtale sier én av elevene:
Spørreundersøkelser fra blant annet Ungdata peker mot at stadig flere unge opplever psykiske helseplager. Samtidig er det en økning i antall unge som rapporterer om bekymringer, stress og søvnvansker.
- Les også:
- Les også:
Det er ikke nytt i seg selv at det gjennomføres undervisning i psykisk helse i skolen. Likevel er det første gang psykisk helse er et obligatorisk livsmestringsfag som er gjennomført systematisk og grundig gjennom et helt skoleår for elever i ungdomsskolen.
Rapporterer om økt grad av mestring
Undervisningen har vært gjenstand for forskning, som har belyst elevenes erfaringer med UPS! og hva de har lært gjennom faget.
Etter ett år med faget skårer også elevene høyere på mestring, det vil si ressurser de kan ta i bruk for å takle motgang eller utfordringer i livet.
– Mestring er selve kjernen i psykisk helse. Individuelle mestringsstrategier er svært viktige beskyttelsesfaktorer for psykisk helse. Å ha det bra handler ikke om å ha et perfekt liv. Det handler om hvordan man mestrer normale stressutfordringer i hverdagen, sier NTNU-forsker Anne Torhild Klomsten.
- Les også:
Har lært å stresse ned
Ola Hoemsnes Sandum (15) og Erlend Aune (15) i tiendeklasse på Ugla ungdomsskole hadde begge livsmestring på timeplanen i fjor.
De mener faget har lært dem teknikker som er nyttige for å komme seg gjennom en stressende hverdag.
– Det å være ung i dag, spesielt det å være tiendeklassing, er veldig stressende. Og når man går gjennom en prosess i kropp, hode og sinn som kan være vanskelig å takle, er det godt å ha slike timer for å få svar på alle tankene man gjerne vil ha svar på, sier Ola.
– Vi kalles jo generasjon prestasjon, og da er det veldig greit å få vite om hvordan vi kan få et avbrekk fra å være så fokuserte på alle prestasjonene våre, også utenfor timene og videre utover i livet, sier Erlend.
- Les også
Livsmestring i nye læreplaner
Fra 2020 skal livsmestring og folkehelse inn som ett av tre tverrfaglige temaer i de nye læreplanene.
NTNU-forsker Anne Torhild Klomsten mener det er positivt, men sier hun er usikker på om det vil være tilstrekkelig.
– Elever ser for seg at livsmestringstematikk som tverrfaglig fokus kan «renne ut i sanden», altså prioriteres vekk til fordel for andre og viktigere faglige tema. Selv om det ikke er noe fasit, mener jeg «ja, takk – begge deler».
Hun sier videre at det vil være viktig å ivareta lærernes kunnskap og kompetanse, slik at de kan undervise elevene i temaer som psykisk helse og livsmestring.
- Les også: