- Kjører jeg feil, svarte styrmannen. Omtrent samtidig beordret skipsføreren full revers på begge maskinene med til sammen 6 300 hestekrefter. Deretter kjente mannskapet på fem og de 14 passasjerene den første ristingen av skjæret båten passerte over i nesten 70 kilometer i timen. Et øyeblikk senere stod båten fast på et skjær.
Sjøforklaring
Mannskapet på hurtigbåten Mørejarl tok feil av to staker da den gikk på grunn mellom Hitra og Fjellværøy. Det ble klart da skipsføreren vitnet i sjøforklaringen i Fosen tingrett torsdag. Skipsføreren innrømmer å ha tatt feil av en stake på radaren, noe som førte til at båten kom mye nærmere land enn den skulle ha vært. Skipsføreren mener selv at nattsynet ikke var helt bra etter at de nettopp hadde gått fra kai på Fjellværøy. Dette kan ha vært en medvirkende årsak til havariet, sa skipsføreren.
Redningsoperasjon
Alle de 14 passasjerene, deriblant fem barn, ble hentet med redningshelikopter fra Ørland hovedflystasjon. Det var aldri fare for at Mørejarl skulle synke, men urent farvann gjorde at en annen båt ikke kunne komme til unnsetning. Ingen ble skadet i havariet.
Mørejarl hadde bare vært i trafikk i knapt fire måneder da den grunnstøtte ved Fjellværøy mandag 30.september. Båten ble levert splitter ny til rederiet Fosen trafikklag i juni. Mannskapet hadde hatt fri i ni dager da de gikk ombord i Kristiansund ved 15-tiden samme dag. Turen til Trondheim gikk som planlagt, og det var på returen til Kristiansund at båten gikk på grunn.
Sjøfartsinspektørens initiativ
Det er sjøfartsinspektøren som har innkalt til sjøforklaring selv om årsaken til grunnstøtingen har vært klar lenge.