Hopp til innhold

- Alle kan bli morsomme!

Ingen kan lære deg å bli en god tekstforfatter. Men du kan lære hva som er morsomt - på tekstkurs på revyfestival.

Tekstforfatterkurs på Høylandet.

Woody Allens metodikk ble gått gjennom på tekstkurset på Høylandet revyfestival. Allen tester aldri ut materialet sitt på et publikum på færre enn 200 personer.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Den største mangelvaren hos norske revylag er å skaffe nok gode tekster. Dagfinn Nordbø holdt kurs for revyforfattere på Høylandet.

Mens de fleste festivaldeltakerne fortsatt lå i soveposen troppet 15 ivrige revyforfattere klokka 09.00 opp på kurs hos tekstforfatter og humorist Dagfinn Nordbø. De ville vite hvordan de skal bli enda morsommere.

– Lær av proffene

Her var folk fra Sunndalsøra, Skjetne i Trondheim, Røra i Nord-Trøndelag, Molde og Skodje i Møre og Romsdal, Nerbygda i Troms og Løten ved Hamar.

– Jeg er ganske idérik, men har vondt for å få ting på papiret, sa Arne fra Nordbygda-revyen i Løten.

Johan Øyestad, tannlege og komiker fra Sunndalsøra, kjenner seg igjen.

– Jeg redder meg inn ved å være god på å imitere. Men jeg har lite materiale, og flyter på at jeg hele tida underholder et nytt publikum. Jeg tenger flere tekster.

– Det gjelder å overføre teknikkene proffene bruker til det amatørene gjør, sier Dagfinn Nordbø.

– Selv om dere ikke har like mye tid som en proff har.

Tekst er mangelvare

Den store revyundersøkelsen fra 2010, hvor 226 revylag fra hele landet deltok, viser at 77 prosent av revylagene setter opp revy årlig eller sjeldnere.

Den viktigste grunnen til at det ikke skjer oftere er mangel på tekster. Det å skrive morsomme tekster oppleves av revyfolkene selv som det mest krevende ved å lage en god revy.

Heldigvis har Dagfinn Nordbø gode nyheter til revyforfatterne.

60.000 tanker

Nordbø fortalte at hjerneforskere har telt at mennesker vi tenker 60.000 tanker hver dag.

– Problemet er at neste dag tenker vi 59.999 av de samme idéene.

Komikere og humorister må tenke utenfor boksen.

Stygg som en komiker

Folk som driver med humor er annerledes.

– Det hjelper å komme fra en dysfunksjonell familie, hvor humor blir en overlevelsesstrategi. Barn lukter spenning veldig fort, og blir gode til å løse dem ved hjelp av humor, sier Nordbø, og bruker seg selv som eksempel.

Og så gjelder det å ikke ha utseende med seg.

– Skavanker er en fordel dersom du tør å bruke dem. Pene komikere finnes ikke.

Det finnes ingen pene komikere.

– Alle har et spesielt utseende. Steve Martin har en kjempenese. Woody Allen er heller ikke spesielt pen.

Tenk på noe annet

Dagfinn Norbø har gått rett til alle komikeres superidol for å lære hva kreativitet går ut på. John Cleese i Monty Python sier han oppdaget hemmeligheten ved å være kreativ mens han studerte på Cambridge.

Han drar opp en video hvor John Cleese forteller at når han sto fast med en dårlig idé om kvelden, så la han merke til at problemet løste seg selv neste morgen, etter en god natts søvn. Cleese kunne ikke en gang huske hva problemet var da han skrev videre på notatene sine fra kvelden før. Men han la merke til at han skrev mye bedre.

– Evnen til å la underbevisstheten jobbe for oss er viktig for oss komikere, sier Dagfinn Nordbø.

La tida jobbe for deg

John Cleese fortelle videre at han en gang hadde mistet en tekst.

– Jeg måtte til slutt skrive den på nytt etter hukommelsen. Jeg merket da at det gikk mye raskere å skrive.

– Så fant jeg likevel den opprinnelige teksten, og jeg så til sin store overraskelse at den nye teksten var mye bedre., sier John Cleese fra videoen.

Sett grenser

Dagfinn Nordbø bruker også John Cleese som læremester i hvordan man skal sette seg ned å få idéer.

– Vi forfattere må skape en oase av stillhet fra hverdagen. Vi må lage grenser i tid og rom for å kunne skrive. Unngå forstyrrelser. Sett deg i parken. Sett av tid.

– Sett opp tidspunkter for begynnelse og slutt. Da blir denne tiden adskilt fra resten av livet. Da, og bare da, kan du leke.

Dette virket tydeligvis for John Cleese og gjengen i Monty Python. De er kjent for sine temmelig ville idéer.

– Vi vet ikke hvor vi får idéene våre fra. Men vi vet at de kommer ikke fra en bærbar pc, slår Dagfinn Nordbø fast.

Ikke alle forstår

– Det er ikke så lett å forklare omgivelsene hva vi holder på med, forsetter Dagfinn Nordbø.

– Ektefellen vet kanskje ikke at du som forfatter jobber når du sitter og ser ut av vinduet.

– Finn ut alt om fenomenet du skal skrive om så tidlig som mulig. Løsningene kommer gjerne i banale situasjoner når du ikke gjør noe spesielt.

Ta pauser

Å sitte stille er best for konsentrasjonen, som når du skal skrive ut en idé du har jobbet med på forhand. . Idéjobbing krever bevegelse og avslapping.

– Dette kan man lære seg å utnytte. Underbevisstheten slår til når du minst venter det.

Dagfinn Nordbø har en regel for skriving. Én time skriving, ti minutters bevegelse.

– Idéene kommer alltid i pausen. Tving dere til å ta litt flere pauser.

– Skriv, skriv, samma hva

Dagfinn Nordbø forteller oss at gode komikere skriver ned alt de kommer på, uansett hvor dårlig idéene er.

– En genial idé kan være kombinasjonen av to elendige idéer. Ta derfor vare på de dårlige idéene.

Nordbø forteller at Harald Eia og Bård Tufte Johansen kan ha 48 sider med notater for et program, som de går gjennom en tid etterpå.

– Har du skrivesperre: Prøv å komme på en dårlig idé.

– Don’t get it right. Get it written, sier Dagfinn Nordbø, og siterer noe han har stjælt sjæl.

– Mild bakrus er bra

Dagfinn Nordbø deler en hemmelighet med oss på kurset, om sammenhengen mellom alkohol og kreativitet.

Likevel er ikke alkohol helt bortkastet. Nordbø kaller det den kreative hangover.

– Hvor utrolig det kanskje høres ut, så er du kreativ etter en fest.

– Jeg oppfordrer ikke folk til å drikke alkohol. Men hvis dere har drukket, så utnytt det dagen etterpå til jobbe med ideer. Du gir lett blanke i hvor bra det du skriver er. Du er mindre kritisk.

Tre dager

Dette var bare dag én av tekstkurset på Revyfestivalen på Høylandet. De neste dagene skal Dagfinn Nordbø få deltakerne til å bli enda morsommere.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.