Wizz Air ville ikke lande på grunn av dårlig vær – en vanlig vinterdag mener flyplassen

Wizz Air planlegger 14 ruter til Nord-Norge. Forrige lørdag snudde et av flyene deres da det skulle lande i Tromsø. Landingsforholdene var for dårlige, sier de. Det er driftslederen på flyplassen uenig i.

Wizz Air tar av fra Gardermoen

VALGTE Å RETURNERE: Et Wizz Air-fly tar av fra Gardermoen. Forrige lørdag valgte piloten som skulle til Tromsø å snu på grunn av dårlig vær.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Lørdag kveld skulle Wizz Air fly fra Oslo til Tromsø. Temperaturen lå på rundt null grader. Det snødde lett, ifølge yr.no. Likevel valgt piloten å snu, og returnere til Oslo.

– Piloten valgte å returnere til Oslo på grunn av uheldige værforhold. Det var våt snø oppå is. Sikkerheten til våre passasjerer har alltid vært, og vil alltid være vår høyeste prioritet. Det skriver kommunikasjonsrådgiver i Wizz Air, Andras Rado i en e-post til NRK.

Meldingene fra Tromsø lufthavn er litt annerledes. Lørdag 21. november var Wizz Air det eneste flyselskapet som ikke klarte å lande.

Driftssjef på flyplassen, Per-Erik Nordsveen, sier til Nordlys at det var helt vanlige vinterforhold på flyplassen den dagen.

De opererer med en skala for bremseeffekt på rullebanen fra 1 til 5, hvor fem er det beste.

Ifølge Nordsveen var bremseeffekten satt til tre forrige lørdag.

Wizz Air har tidligere fått mye kritikk av Erna Solberg og flere fagforeninger siden selskapet nekter ansatte å organisere seg. Wizz Airs gründer og sjef József Váradi har tidligere uttalt at boikotten er barnslig.

tromsø lufthavn

Slik kan forholdene på Tromsø Lufthavn se ut på en vanlig vinterdag. Dette er ikke tatt fra den aktuelle lørdagen.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

14 ruter til Nord-Norge

Wizz Air planlegger en storsatsing i Nord-Norge, og skal åpne til sammen 14 ruter i i landsdelen i månedene som kommer.

Jo Bjørn Skatval er flysikkerhetsansvarlig i LO Luftfart og Norsk Flygerforbund, og pilot i SAS. Han kjenner flyforholdene i Nord-Norge på vinterstid svært godt.

– Det er krevende å fly der. Både klimatisk, og med tanke på beliggenhet og terreng. Det kan bli svært glatte rullebaner, i alle fall på de flyplassene som ligger nært sjøen, sier Skatval.

Andras Rado i Wizz Air sier til NRK at pilotene deres får ekstra trening for å håndtere forholdene på spesielle flyplasser i Norge.

– Denne treningen er godkjent av det norske luftfartsverket, sier Rado.

– Foreløpig har vi ikke fått noen uventede utfordringer i forbindelse med våre flyginger i Norge. Samtidig utvider vi hele tiden vårt tilbud. I den forbindelse utarbeider vi i alle tilfeller en helhetlig risikovurdering, blant annet med tanke på ekstra opplæring av pilotene. For oss er kun det høyeste sikkerhetsnivået godt nok, sier Rado.

Luftfartstilsynet informerer om at pilotsertifikatene til Wizz Air er godkjent i henhold til de samme reglene som sertifikater til norske piloter.

– Det gir norske og utenlandske flyselskap muligheten til å operere på tvers av landegrensene og med innenlandsruter i andre land. Det sier fagdirektør i Luftfartstilsynet, Wenche Olsen.

– All respekt til piloten

Ifølge Jo Bjørn Skatval i LO Luftfart og Norsk Flygerforbund kan flyselskapene stille krav til pilotene som skal fly til de mer krevende flyplassene i Norge om at de må fly disse rutene ofte.

Han ønsker ikke å kritisere Wizz Air-piloten som valgte å ikke lande i Tromsø forrige lørdag.

– All respekt til piloten som vurderte at han ikke ville lande der, til tross for at andre piloter gjorde det, sier Skatval.

Jo Bjørn Skatval

Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund sier at det gjør inntrykk å fly i Nord-Norge.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK

Norsk Flygerforbund har i mange år prøvd å få med luftfartsmyndighetene for å få plass strengere krav for å kunne fly i Nord-Norge på vinteren.

– For noen år siden, da var det for det meste SAS, Widerøe og Braathens som fløy hit, med piloter med mye erfaring på slike flyginger. Men i den siste tiden har det kommet en del andre som flyr til Nord-Norge, sier Skatval.

– Sikkerheten må være hovedfokus

Norske lufthavner kategoriseres under kategoriene A, B og C. Flyplasser som går under kategori B og C er noe mer utfordrende å lande på enn A.

Tromsø Lufthavn er klassifisert som B om sommeren og C om vinteren. Det innebærer at flyselskapet må ha særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet for å kunne benytte flyplassen.

– Wizz Air har tidligere søkt om og fått godkjenning til å fly til Tromsø. De har levert nødvendig dokumentasjon på hvordan de håndterer dette, sier fagdirektør Wenche Olsen.

Luftfartstilsynet understreker at de ikke kommenterer enkeltflyginger uten å kjenne til detaljene, men kommenterer på et generelt grunnlag.

Wenche Olsen

Luftfartstilsynet vil ikke kommentere enkeltflygingen, men understreker at det er piloten som er ansvarlig for alle vurderinger om et fly skal lande eller ikke.

Foto: Luftfartstilsynet

– Sikkerheten må være hovedfokus hvis et selskap er i tvil angående landingsforholdene. Det er til syvende og sist piloten som er ansvarlig for alle vurderinger angående om et fly skal lande eller ikke, sier Olsen.