Hopp til innhold

Russland vurderer Nordøstpassasje-lov

I kjølvannet av at tidenes lengste seilbare sesong i Arktis er over, er naboen i øst i ferd med å utarbeide en lov som skal regulere trafikken i Nordøstpassasjen.

Nordøstpassasjen

Den russiske Dumaen utarbeider en lov om regulering av trafikk i Nordøstpassasjen.

Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Denne sesongen har 29 skip gått gjennom Nordøstpassasjen, fra Murmansk til Beringstredet. Til sammenligning seilte fire skip langs ruten forrige sesong.

I tillegg er det et stort antall skip som seiler mellom Murmansk og byer og oljebaser langs nordkysten av Russland.

Lik tilgang

Det er nettavisen Barents Observer som skriver at den russiske Dumaen har vedtatt et lovforslag i førstegangsbehandling.

I forslaget står det at transportoperatører, inkludert utenlandske selskaper, skal ha lik tilgang til Nordøstpassasjen.

Lovforslaget skal også inneholde punkter om navigasjon, miljøvern og isbryterassistanse.

Videre heter det i lovforslaget at sikkerhet og isbryterhjelp i Nordøstpassasjen er et spørsmål om statlig monopol, og vil bli regulert etter russisk lov om monopoler.

Løft for Murmansk

Den russiske flåten av atomdrevne isbrytere driftes av Atomflot i Murmansk.

Lokale myndigheter i Murmansk mener den økte trafikken langs Nordøstpassasjen vil ha stor innvirkning på utviklingen av Murmansk.

Praktisk talt alle fartøyer vil være innom havnen i Murmansk på ferden, mener viseministeren for økonomisk utvikling i Murmansk Oblast, Viktor Gorbunov.

– Et økt antall seilinger langs Nordøstpassasjen er en viktig faktor for Murmansk, sier Gorbunov til den russiske nettavisen MBNews.

– Å ha isbryterflåten sysselsatt på fulltid gir direkte innvirkning på tempoet i utviklingen av flåten i seg selv, og av andre tilknyttede tjenester.