Denne sesongen har 29 skip gått gjennom Nordøstpassasjen, fra Murmansk til Beringstredet. Til sammenligning seilte fire skip langs ruten forrige sesong.
I tillegg er det et stort antall skip som seiler mellom Murmansk og byer og oljebaser langs nordkysten av Russland.
- LES OGSÅ:
Lik tilgang
Det er nettavisen Barents Observer som skriver at den russiske Dumaen har vedtatt et lovforslag i førstegangsbehandling.
- LES OGSÅ:
I forslaget står det at transportoperatører, inkludert utenlandske selskaper, skal ha lik tilgang til Nordøstpassasjen.
Lovforslaget skal også inneholde punkter om navigasjon, miljøvern og isbryterassistanse.
Videre heter det i lovforslaget at sikkerhet og isbryterhjelp i Nordøstpassasjen er et spørsmål om statlig monopol, og vil bli regulert etter russisk lov om monopoler.
Løft for Murmansk
Den russiske flåten av atomdrevne isbrytere driftes av Atomflot i Murmansk.
Lokale myndigheter i Murmansk mener den økte trafikken langs Nordøstpassasjen vil ha stor innvirkning på utviklingen av Murmansk.
- LES OGSÅ:
Praktisk talt alle fartøyer vil være innom havnen i Murmansk på ferden, mener viseministeren for økonomisk utvikling i Murmansk Oblast, Viktor Gorbunov.
– Et økt antall seilinger langs Nordøstpassasjen er en viktig faktor for Murmansk, sier Gorbunov til den russiske nettavisen MBNews.
– Å ha isbryterflåten sysselsatt på fulltid gir direkte innvirkning på tempoet i utviklingen av flåten i seg selv, og av andre tilknyttede tjenester.