Hyppige og lange flyreiser er mange nordmenns verste svin på klimaskogen. Ifølge Cicero står våre flyturer for mer klimautslipp enn bilkjøring.
Nå ønsker AVINOR og MDG å prøve ut mer miljøvennlige fly-alternativ. Utprøvningen vil de gjøre i Finnmark.
– Flyplass-strukturen gjør Finnmark til et godt område å teste ut elektriske fly, sier Miljøsjef i AVINOR, Olav Mosvold Larsen.
Miljøsjefen har et stort ønske om at Norge skal bli pådriver for denne type luftfart.
Vil være pågangsdrivere
– Finnmark vil være en utmerket arena for å teste ut elektriske fly, sier også Hansson.
Å fly i Finnmark kan være svært krevende med tanke på vær og vind. Men det godt utbygde kortbanenettet gjør Finnmark til et godt egnet sted å teste ut elektriske fly, sier Olav Mosvold Larsen.
– Målet er å gjøre Norge og norsk luftfart til en av pågangsdriverne innen flyging med elektriske fly, sier Mosvold Larsen.
Elektrisk fly i en time
Sommeren 2015 fløy et oppladbart helelektrisk fly fra England til Frankrike.
Turen gikk over den Engelske kanalen og tok omtrent en time. Bak det elektriske flyet står selskapet Airbus.
– Sammen med Norges Luftsportforbund fikk vi Airbus til å sende opp sitt elektriske fly til utstilling. Det var en øyeåpner for oss og flere andre, sier Larsen.
Luftfartens bidrag til klimakampen
Folk NRK møter på gata er svært skeptiske til ideen. Hva skjer med batteriene når det blir for kaldt? Hva om strømmen kortslutter? Hva med dem som har flyskrekk fra før av?
Kommunikasjonssjef i Widerøe Silje Brandvoll forstår at folk kan være skeptiske og sier Finnmark er et av de mest krevende områdene i verden å fly på – både vær- og klimamessig.
– Skal det være et alternativ må det være kvalitetsmessig godt nok og vel så det. Det må være tilpasset klimaet i Finnmark.
Brandvoll ser likevel frem til å følge med på utviklingen som skjer, og sier det er en spennende tanke at Finnmark med sitt kortbanenett kan være en av de første til å prøve ut elektriske fly.
Widerøe har i dag mulighet til å bruke miljøvennlig biodrivstoff. Olav Mosvold Larsen i AVINOR sier både biodrivstoff og elektriske fly er luftfartens mulighet til å redusere klimautslippene.
– Det vil ta noe tid før vi kan snakke om elektriske fly i stor skala, særlig på lengre distanser. Men i framtiden er dette en mulighet både for norsk og internasjonal luftfart.