– Broren min sa en gang at Kastneshamn, det var ingenting lenger. Det var dødt. Men jeg har bestemt meg for at Kastneshamn skal bli til noe, en prikk på kartet som folk vet om, sier 66-åringen.
Og det er han i ferd med å lykkes med. På tolv måneder har han bygd opp en reiselivsbedrift på eiendommen sin.
Havna er mudret og ei lang flytebrygge etablert i Kastneshamn.
Foto: Linda Pedersen / NRKDe 22 brakkene han overtok fra sin forrige arbeidsgiver, er omgjort til fem boenheter med plass til tretti overnattingsgjester.
– Det har vært et år uten én eneste fridag, men nå er anlegget i drift. Og det er ingen av gjestene som klager over at badestampen eller grillhytta ennå ikke er på plass.
Tyske turister får påfyll av drivstoff før de drar på fisketur.
Foto: Linda Pedersen / NRKVil samarbeide
Siden han åpnet i mai, har anlegget vært fullbooket av havfisketurister. Men målet er helårsturisme, med fisking, dykking, nordlys, hundekjøring og andre opplevelser.
– Ingen får til noe alene. Jeg har stor overnattingskapasitet, sønnene mine kan dykking, andre her i kommunen driver med hundekjøring og padling. Sammen kan vi få til noe, sier Jæger.
22 brakker har blitt til fem boenheter for turister på Jæger Adventure Camp i Kastneshamn i Dyrøy.
Foto: Linda Pedersen / NRKVil ha kursing
Den pensjonerte sjømannen er den andre i Dyrøy kommune som har starta med havfisketurisme. I 2011 flytta Ragna og Ragnar Lerkendal fra Finnsnes til Mikkelbostad, helt sør på Dyrøya. Året etter etablerte de Dyrøy Holiday, som til nå har vært en ren sommerbedrift. Også de ønsker å bli en helårsbedrift. Paret satser på god drahjelp fra Visit Senja.
– Vi forventer at vi får kursing om ulike ting og at de hjelper oss med booking, eller i hvert fall får oss i gang på ett eller annet vis. Her har vi nordlys, aking, spark og bandestamp, sier Ragnar Lerkendal.
Ragna og Ragnar Lerkendal har funnet sitt paradis på Mikkelbostad, der de driver Dyrøy holiday. Nå ønsker de gjester også om vinteren.
Foto: Linda Pedersen / NRKLøfte hverandre
Line Miriam Sandberg leder i Visit Senja, som Dyrøy slutta seg til i mai.
– Vi kan blant anna hjelpe med bevisstgjøring og markedsføring. Om vinteren har Dyrøy nordlys som alle andre, og allerede i dag har de etablerte bedrifter som driver med vinteraktiviteter. Og når man er flere i lag, har man råd til å investere i markedsføring. Vi kan alle sammen bidra til å løfte begge typer bedrifter, enten det er aktivitet eller overnatting.
Dyrøy Holiday på Mikkelbostad omsetter for en halv million kroner om sommeren. Nå vil de også ha vinterturister til anlegget.
Foto: Linda Pedersen / NRKVinterfiske
Lena Nøstdahl er reiselivssjef i Nordnorsk reiseliv.
– Vi ser at enkelte fisketuristanlegg ved kysten satser på å utvide fisket i vintersesongen. Da har de større båter de går ut med. Ellers er det flere som satser på helt andre kundegrupper om vinteren, for eksempel nordlysturister og skikjørere. Andre anlegg står tomme om vinteren fordi eierne bare har tid til å drive om sommeren, sier hun.