LOKKER ASIATERE TIL FINNMARK: Distribusjonsansvarlig i paraplyorganisasjonen Arena Lønnsomme Vinteropplevelser, Morten Torp.
Foto: Kai Erik Bull / NRKReiselivet i Nord-Norge ser mot Asia for å trekke til seg nye turistgrupper.
Antallet turister fra Kina øker. Landets utenlandsturister har passert Japan i antall gjestedøgn i Nord-Norge.
– Interessen er veldig, veldig stor. I de nye markedene som Thailand, Hong Kong, Taiwan og andre asiatiske områder, er interessen rundt nordlys og vinter veldig stor.
– Men så kan de veldig lite om dette. Vår jobb er derfor å gjøre produktene salgbare for turoperatørene.
Dette sier Morten Torp i Arena Lønnsomme Vinteropplevelser.
MENER DETTE SELGER: Singaporske Clarissa Ung og Roy Lim opplevde bitende kulde i Alta tidligere i vinter. Nettopp snø og kulde er gode potensielle salgsvarer overfor asiatere, mener Finnmarks turistbransje.
Foto: Astrid Krogh– Potensialet er enormt
Nå rettes markedsføringen mot nye markeder. Derfor ønsker en samlet turistbransje i Finnmark å nå det asiatiske markedet i sin vinterturismesatsing fremover.
Dette er hovedtemaet på reiselivskonferansen «Snow16», som i disse dager arrangeres i Alta.
Morten Torp viser til at vinterlige forhold i Finnmark utgjør en stor forskjell i forhold til hva asiatiske turister opplever hjemme i sin hverdag.
– Potensialet er derfor helt enormt, tillegger han.
EKSOTISK AKTIVITET: Clarissa Ung fra Singapore så ut til å trives under isfisket i altaområdet tidligere i vinter. Turistbransjen er overbevist om at hun ikke er den eneste fra Asia som lar seg lokke med på dette.
Foto: Astrid KroghSkuter og reinsdyr
REKOGNOSERER FINNMARK: Thailandske Mongkol Kuprasert driver reisebyrået «Tourlines». Han har tidligere tilbudt vinterturisme for asiatiske turister til Island og Finland. Nå står Nord-Norge på ønskelisten.
Foto: Kai Erik Bull / NRKMongkol Kuprasert fra det thailandske reisebyrået «Tourlines», vil «selge Norge» til sine egne – og tror det vil falle i smak:
– Snøskuterkjøring, isfisking og reinsdyr er aktiviteter og severdigheter som kan lokke thailendere til Norge – i tillegg til nordlyset, forteller Kuprasert.
Markedsansvarlig hos NordNorsk Reiseliv, Evgenia Egorova, mener minusgrader og snø er alt annet enn negativt for folk som ikke er vant til det.
– Alt er eksotisk her oppe. Det å bare nevne Nord-Norge kan være nok i seg selv.
– Men klart at man må fortelle om tilbudene på deres egne språk, og reise til Asia for å presentere mulighetene. Vi har veldig mye som kan tiltrekke asiatiske turister til Nord-Norge, sier Egorova.
TILBYR SNØ OG KULDE: Markedsansvarlig i NordNorsk Reiseliv AS, Evgenia Egorova.
Foto: Kai Erik Bull / NRKMasse penger å tjene
Hvis reiselivet lykkes med å nå de asiatiske markedene, vil det kunne bli lønnsomt for bransjen, ifølge Morten Torp:
– Det er masse penger å hente. Dette har en kjempe eksportverdi for oss. Det er veldig, veldig mange mennesker der ute som vil legge igjen penger i våre områder. Det skal vi klare å få til, sier en entusiastisk Torp.