Det har vært mye misnøye med dagens båter, og senest tirsdag ble 25 passasjerer stående igjen på kaia på Finnsnes fordi hurtigbåten var full.
– Vi trenger båter med bedre komfort og båter som er mer stødig på havet, sier Gunnar Aamot Hansen.
– Det hadde vært greit med en større båt, spesielt nå som jeg blir student neste år og skal farte til Tromsø fra Finnsnes, mener Amalie Bjørn.
– De er for små og det er litt for lite plass mellom setene. I det hele tatt er båtene litt for lett i dårlig vær, forteller Per Lykken.
– Kamp om plassene
Torsdag diskuterte fylkestinget i Troms hvilke krav som skal settes til hurtigbåtene i Troms i neste anbudsperiode.
SV er mest kritisk til dagens fartøy.
– Det som er viktig er at kapasiteten på en del ruter er for dårlig. Det blir for trangt og en kamp om plassene rett og slett. Vi har flere ferske eksempler på at folk blir stående igjen på kaia både i Tromsø, i Harstad og på Finnsnes, sier Eivind Eriksen, fylkestingsrepresentant for SV.
Nei til pendlerrute
Høyre, Frp, SV og Rødt vil blant annet utvide tilbudet med en pendlerrute mellom Finnsnes og Tromsø.
– Vi registrerer at det er et unisont ønske fra Midt-Troms at det skal være en båt som muliggjør dagpendling til Tromsø, sier Christine Bertheussen Killie, fylkestingsrepresentant for Høyre.
Dette forslaget fikk imidlertid ikke flertall i fylkestinget. Det blir heller ikke krav om større båter, men det skal bli bedre benplass, internett om bord og seter som kan lenes tilbake for å øke komforten.
Dagens anbudsperiode går ut i 2019.