– Dessverre er det noen som oppfører seg som cowboyer. Det er disse få som ødelegger for de andre, sier Giovanna Bertella, reiselivsforsker ved Norges arktiske universitet – UiT.
Hun er blant dem som nå ber Nærings- og fiskeridepartementet lage tydelige regler for dem som driver med hvalsafari. Denne reiselivssatsinga vokser for hvert år: tusenvis av turister kommer og flere aktører tar dem med på havet.
For mye folk på havet
– Problemet er at det er ingen begrensninger, det er litt for mye folk på havet, sier hun, men understreker at de aller fleste oppfører seg seriøst.
Bertella sier hvalsafari er forbundet med risiko for både turister, operatører og for hvalen.
Derfor mener hun også lønnsomheta kan stå på spill for dem som driver i bransjen.
Stort oksygenbehov når den kommer opp
– Vi må oppføre oss i møte med hvalene, sier Bjørn Brøndbo.
Han driver hvalsafari med båten «Blasius II». Brøndbo mener de fleste i bransjen driver seriøst, men støtter forslaget om et bedre regelverk.
– I Tromsø synes jeg ikke det er noe stort problem. De aller fleste holder seg til de retningslinjer som er laget. Men noen ganger kan noe gjøre litt uvettige ting.
– Hva hvis det kommer klarere retningslinjer fra myndighetene?
– Jo, det synes jeg vil være bra slik at man kan bruke økonomiske virkemidler mot dem som ikke forholder seg til retningslinjene, sier Brøndbo.
Han tenker spesielt på spermasetthvalen i Andfjorden. Den går ned til 2000 meters dyp og har et oksygenbehov når den kommer opp. Da trenger den ro til den har fått luft nok.
– Hva er den vanligste feilen båtene gjør?
– Vi har dessverre sett at rib-båter med altfor stor fart går mot hvalene altfor tidlig. Det er rett og slett dyreplageri, mener Bjørn Brøndbo.