Hopp til innhold

Vil ha klarere regler mot «hval-cowboyer»

Hvalturisme har de siste årene hatt betydelig vekst, og antallet aktører øker. Derfor ber forskere, turistnæringen og miljøbevegelsen nå staten om å lage egne regler for bransjen.

Hvalsafari

Turister på jakt etter nærkontakt med hval på Andenes fra en tidligere hvalsesong. Stadig flere mener at det nå er behov for egne lover og regler for denne type turisme.

Foto: Lofoten Opplevelser

– Dessverre er det noen som oppfører seg som cowboyer. Det er disse få som ødelegger for de andre, sier Giovanna Bertella, reiselivsforsker ved Norges arktiske universitet – UiT.

Hun er blant dem som nå ber Nærings- og fiskeridepartementet lage tydelige regler for dem som driver med hvalsafari. Denne reiselivssatsinga vokser for hvert år: tusenvis av turister kommer og flere aktører tar dem med på havet.

Hval

Bjørn Brøndbo, som selv driver med hvalturisme, mener bransjen må oppføre seg i møte med hvalene.

Foto: Odd Arne Olderbakk / NRK

For mye folk på havet

– Problemet er at det er ingen begrensninger, det er litt for mye folk på havet, sier hun, men understreker at de aller fleste oppfører seg seriøst.

Giovanna Bertella

Det er litt for mye folk på havet, mener Giovanna Bertella og ønsker seg regler.

Foto: Sigrun Høgetveit Berg / UiT

Bertella sier hvalsafari er forbundet med risiko for både turister, operatører og for hvalen.

Derfor mener hun også lønnsomheta kan stå på spill for dem som driver i bransjen.

Stort oksygenbehov når den kommer opp

– Vi må oppføre oss i møte med hvalene, sier Bjørn Brøndbo.

Han driver hvalsafari med båten «Blasius II». Brøndbo mener de fleste i bransjen driver seriøst, men støtter forslaget om et bedre regelverk.

– I Tromsø synes jeg ikke det er noe stort problem. De aller fleste holder seg til de retningslinjer som er laget. Men noen ganger kan noe gjøre litt uvettige ting.

Bjørn Brøndbo

Det er rett og slett dyreplageri, mener Bjørn Brøndbo når raske båter går for fort bort til hvalene.

Foto: Ørjan Hansen / NRK

– Hva hvis det kommer klarere retningslinjer fra myndighetene?

– Jo, det synes jeg vil være bra slik at man kan bruke økonomiske virkemidler mot dem som ikke forholder seg til retningslinjene, sier Brøndbo.

Han tenker spesielt på spermasetthvalen i Andfjorden. Den går ned til 2000 meters dyp og har et oksygenbehov når den kommer opp. Da trenger den ro til den har fått luft nok.

– Hva er den vanligste feilen båtene gjør?

– Vi har dessverre sett at rib-båter med altfor stor fart går mot hvalene altfor tidlig. Det er rett og slett dyreplageri, mener Bjørn Brøndbo.

Spermhval møter grindhval på Andenes

Spermhval utenfor Andenes. Den trenger ro til den har fått luft nok.

Foto: Marten Bril