Risikerer fengselsstraff for å ha vært passasjer i dødsulykke: – Det kan ikke være straffbart

Forsvareren til mannen som mista sin samboer i dødsulykka i Rossfjordstraumen desember 2019, mener hans klient hadde for høy promille til at han kan straffes for å ha medvirka til promillekjøring.

Olav Eriksen er forsvarer til ektemannen til den avdøde kvinna, mens Iselin Jeanette Kiiler bistandsadvokat og representerer de to barna som mista sin mor i ulykka.

Olav Eriksen er forsvareren til den avdødes samboer. Han mener den tiltalte mannen var for berusa til å kunne dømmes for medvirkning til promillekjøring.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

– Alle i denne saken er tapere, det er ingen som er vinnere. Det er en grusom sak som jeg må leve med resten av livet. Det må alle som er implisert også gjøre, sa samboeren til den avdøde kvinna (52) under sin forklaring i Nord-Troms og Senja tingrett denne uka.

Mannen i slutten av 50-åra er sammen med tre andre personer tiltalt etter en mann i 20-åra skulle kjøre dem hjem etter julebord og påfølgende etterpåfest 15. desember 2019. Bilturen endte i fjæra i Rossfjordstraumen i Senja kommune, hvor kvinna på 52 år døde bare meter unna hjemmet sitt.

To av de tiltalte hadde blitt satt av i forkant av ulykka, men er likevel tiltalt for medvirkning til promillekjøring. Sjåføren er tiltalt for promillekjøring og for uaktsom forvoldelse av en annens død.

I fem dager har rettssaken gått i Nord-Troms og Senja tingrett, og fredag la aktor ned påstand om fengselsstraff og bot på samtlige tiltalte.

Medvirkning til promillekjøring

Vurderinga fra påtalemyndigheten har vært at det er flere som har medvirka til promillekjøringa ved å avtale med sjåføren at han skulle kjøre bil, og at de visste han var beruset.

Politiadvokat Hanne Simonsen.

Politiadvokat Hanne Simonsen er aktor, og legger ned påstand om fengselsstraff og bot på samtlige tiltalte.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

Medvirkning til promillekjøring ble en paragraf i den nye straffeloven så sent som oktober 2015. Før den tid var det ikke straffbart.

– Det er ikke så mye rettspraksis på akkurat denne bestemmelsen, så sånn sett er det en interessant sak å få prøvd for domstolen, sier aktor Hanne Simonsen til NRK.

Medvirkning kan være enten fysisk eller psykisk. Fysisk medvirkning kan være at man står vakt under et ran eller låser en tyv inn i naboens hus. Psykisk medvirkning innebærer at gjerningspersonens motivasjon til å utføre handlinga påvirkes. Det er dette påtalemyndigheten mener har skjedd i denne saken.

Det de har prøvd å finne ut, er hvordan det endte med at mannen i 20-åra satte seg i bilen for å kjøre dem hjem. Mannen bodde selv bare noen hundre meter unna lokalet der etterpåfesten ble holdt.

Under de første avhørene har alle tre passasjerer sagt at de ble enige om at mannen skulle kjøre dem. Ingen har klart å forklare nøyaktig hvordan det ble enighet om dette. Bileier skal i avhør sagt at han spurte mannen i 20-åra om han var edru eller edru nok til å kjøre. Bileiernes samboer skal ha fortalt i avhør at det ble snakk om at han skulle kjøre dem hjem. Avdødes samboer skal ha sagt at festen dabba av etterhvert.

Utforkjøring i Rossfjordstraumen

Bilen havnet utfor veien i denne svingen og en passasjer døde. Dette bildet blir brukt som bevismateriale under rettssaken etter dødsulykka i Rossfjordstraumen.

Foto: Politiet

I retten hevda samtlige av de tiltalte passasjerene at de husket svært lite fra den fatale kvelden. Men de var alle sikre på at sjåføren måtte ha gitt dem inntrykk av at han var edru. Ellers ville de ikke satt seg i bilen.

For full til å medvirke?

Blodprøver av sjåføren ble gjort to og en halv time etter ulykka, og viste at han da hadde promille på 1,33. Den avdøde kvinnas samboer hadde promille på 2,55. Blodprøver av bileier og hans samboer ble gjort senere på dagen, men viste at også de hadde vært berusa på ulykkestidspunktet.

Er det å sitte på med en sjåfør med promille nok til å bli straffa?

Nei, mener Olav Eriksen, forsvareren til den avdødes samboer. Han mener hans klient må frikjennes på alle punkter.

– Har det skjedd noe anna enn det som skjer nesten hver helg når folk har vært på fest?, spurte han retorisk under sluttprosedyren fredag.

Avdødes samboer har hevda at han var så berusa på etterpåfesten at han bare «dilta» etter da han fikk beskjed om de skulle hjem. Eriksen stilte spørsmål ved om det er straffbart å bli geleida eller å stable seg inn i en bil der man burde hatt mistanke om at sjåføren hadde promille, når man selv er så full at man ikke kan gjøre rede for seg.

– Svaret ligger i dagen. Det kan ikke være straffbart. Da kunne vi straffa en handfull mennesker fra hver eneste fest, sannsynligvis, dersom de var uheldig å sette seg i en bil med promillefører, sa Eriksen.

Sjåføren erkjenner skyld

Også forsvarerne til bileieren og hans samboer mener deres klienter bør frikjennes. Skjalg Røhne Halvorsen er bileierens forsvarer. Han mener det holder med tapsrett av førerkort i ett år og seks måneder, ett år mindre enn det aktor ber om. At bileier har medvirka til at mannen i 20-åra ble sjåfør den morgenen, mener han det ikke er bevis for.

Halvorsen ga også uttrykk for at den tiltalte sjåføren har kommet med falske minner i retten.

– Du kan være skråsikker som det, fordi du har tilegna deg informasjon i senere tid. Det påvirker minnet, sa forsvareren fredag.

Skjalg Røhne Halvorsen (t.v) er bileierens forsvarer og Christian Arnkværn er forsvareren til bileierens samboer. Begge mener deres klienter bør bli frikjent.

Skjalg Røhne Halvorsen (t.v.) er bileierens forsvarer og Christian Arnkværn er forsvareren til bileierens samboer. Begge mener deres klienter bør bli frikjent.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

Christian Arnkværn mener de ikke har fått noen opplysninger i løpet av de fem dagene i retten som tilsier at bileierens samboer har vært delaktig i beslutninga om at mannen i 20-åra skulle kjøre dem hjem.

– Initiativet til det må ha blitt tatt av noen andre enn henne, sa Arnkværn fredag.

Den tiltalte sjåføren har i retten sagt at han føler seg skuffa over at de andre medtiltalte ser ut til å fraskrive seg skylda. Han mener de alle kom til enighet sammen om at han skulle kjøre bilen.

Bjørn Morten Litveit Hansen er den tiltalte sjåførens forsvarer.

Bjørn Morten Litveit Hansen er forsvareren til sjåføren.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

– Min klient har erkjent straffskyld sia første dag. Han har tatt fullt ansvar for det han gjorde og har forklart seg om det, og er villig til å ta sin straff, sier hans forsvarer, Bjørn Morten Litveit Hansen.

Han har lagt ned påstand om at straffen til hans klient bør være fem måneder fengsel.

Nord-Troms og Senja tingrett skal nå vurdere de bevisene som er lagt fram.