– Vi ser konsekvensene tydeligere for hvert år. Derfor har vi allerede måtte erkjenne at denne utfordringen ikke lenger ligger foran oss, men at vi står midt i den.
Det sier Eirik Haug Røe. Han er verdensarvkoordinator ved Alta museum. Der jobber han for seksjon for bergkunst og verdensarv.
De ser en stadig raskere vekst av ugress på feltene der bergkunsten er. I tillegg fører mildere vær på vinterhalvåret til flere vekslinger mellom pluss- og minusgrader, og det fører til at bergflatene kan sprekke opp.
– Det utsetter bergkunsten for hyppigere fryse- og tineprosesser som kan bidra til forvitring av bergflatene, sier Haug Røe.
– Hvordan jobber dere med å bevare bergkunsten mot dette?
– Hvert år bruker vi mye tid på skjøtselsarbeid for å luke bort og forhindre gjengroing av feltene. Om vinteren gjør et stabilt snølag over feltene den beste jobben for å bevare bergkunsten, sier Haug Røe.
Størst økning i Finnmark
Vinteren i Alta har blitt nesten 2 grader varmere. Og den siste 30-årsperioden har klimaforskere sett at det har blitt flere vekslinger mellom kuldegrader og varmegrader, såkalte nullkrysninger.
– Finnmark spesifikt er det området vi ser størst økning i nullkrysninger.
Det sier klimaforsker ved Meteorologisk institutt, Hans Olav Hygen.
Når klimaet blir varmere forventer Meteorologisk institutt at antall nullkrysninger vil øke om vinteren. I Alta har antall slike episoder økt fra 23 dager i snitt til 29.
Og med varmere klima og mer nedbør vil det også komme mer vegetasjon.
– Det vil gro mere. Så der har man et forvaltningsspørsmål på hva man skal gjøre med det, sier Hygen.
– Vi forbereder oss på det verste
Verdensarvkoordinatoren i Alta er bekymret for fremtiden når det gjelder å bevare bergkunsten mot klimaendringer.
– Utsikten gjør oss naturligvis bekymret for bevaringen av bergkunsten.
Derfor jobber de med å forstå enda mer nøyaktig hvordan klimaendringer vil påvirke bergkunsten, og hvor sårbar bergkunsten vil være.
Men en ting verdensarvkoordinatoren helt sikker på:
– At endringer skjer, og at det vil påvirke bergkunsten negativt, er vi sikre på. Sånn sett må vi håpe på det beste, samtidig som vi forbereder oss på det verste, sier han.
Haug Røe forteller at deres viktigste jobb er å sørge for at folk i fremtiden får oppleve bergkunsten i tilnærmet samme stand som man får i dag.
– Hva betyr denne kulturarven?
– Bergkunsten i Alta er innskrevet på Unescos Verdensarvliste, som betyr at bergkunsten er globalt anerkjent som kulturarv av høyeste universelle verdi for menneskeheten. Derfor må vi regne bergkunsten som umistelig. Ødeleggelse av bergkunsten vil ikke bare være et tap av kulturarv for Alta, Finnmark og Norge – men faktisk for hele verden, sier Haug Røe.