Forskere har oppdaget verdens eldste DNA

DNA-funnet på Grønland er fra en tid da det var langt varmere på verdens største øy. – Her har vi et direkte innblikk i evolusjonen, sier UiT-forsker Inger Greve Alsos.

SPOR FRA FORTIDEN: Nærbilde av organisk materiale i kystavsetningene. De organiske lagene viser spor etter den rike plantefloraen og insektfaunaen som levde for to millioner år siden på Kap København på Nord-Grønland. Lagene avslørte også en mangfoldig flora med store pattedyr som mastodont og reinsdyr ved hjelp av miljø-DNA.

Foto: KURT H. KJÆR

To millioner år gamle fragmenter har blitt oppdaget på Grønland i det som er et historisk forskningsfunn.

En dansk-ledet forskningsgruppe, der også norske forskere har bidratt, har nemlig funnet DNA fra et helt økosystem som eksisterte for to millioner år siden.

Studien er publisert i tidsskriftet Nature.

Les også Over en million år gammel mammuttann sjokkerte forskerne

Love Dalén and co-lead author Patrícia Pečnerováwith a mammoth tusk on Wrangel Island (photo by Gleb Danilov).

Grensesprengende

I 2021 meldte forskere ved UiT om funn av verdens eldste DNA. Det kom fra mammuter som levde for rundt en million år siden. Forskere ved Universitetet i Tromsø har også bidratt i arbeidet med det nye DNA-funnet, som altså er dobbelt så gammelt.

– DNA kan brytes ned raskt, men vi har vist at under de rette omstendighetene kan vi nå gå lenger tilbake i tid enn noen kunne ha våget å forestille seg, sier professor Eske Willerslev.

Han er blant annet direktør for Lundbeck Foundation GeoGenetics Center ved Københavns Universitet.

Forskerne har hentet DNAet fra sedimenter.

Arvestoff fra mastodont, tuja, bjørk, reinsdyr, gjess og mer forteller om økosystemet på Grønland for to millioner år siden. Den gang var Grønland et langt varmere sted.

Professor Inger Greve Alsos ved UiT er en av forskerne som står bak DNA-studien.

Foto: UiT – Norges arktiske universitet

Forskerne Inger Greve Alsos og Alexandra Rouillard ved UiT har deltatt i studien fra norsk side.

– Vi sprenger hele tiden grensene for hva som er mulig å utforske, sier Alsos til NRK.

– Dette er den tida der Arktis begynner å dannes, da nedkjølingen av jorda begynte, forteller professoren.

Det var et klima på nordlige Grønland på den tiden der det må ha vært varmt nok for trær, forteller hun. Det er snakk om arter som man slett ikke forbinder med nordområdene i dag.

I dag er cirka 81 prosent av Grønland dekket av is hele året, ifølge Store norske leksikon.

– Det er knapt nok busker så langt nord i dag, og slettes ikke trær, sier Alsos.