Tirsdag ble tidenes største transport-utredning lagt fram i Narvik.
Det ble ingen anbefaling om en fullstendig utbygging av Nord-Norgebanen.
I stedet vil Vegvesenet ha forbedring av vei og jernbanenettet, samt en ny innfartsvei til Tromsø. Dette vil i så fall bli en ny vei i tillegg til dagens europavei 8 fra Nordkjosbotn i Balsfjord kommune.
Det anbefales i KVU-en å sette av 7 milliarder til å bygge den nye innfartsveien.
– Prosjektene i tiltakspakken og i konseptene må prioriteres med tanke på gradvis gjennomføring, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Her er flere av tiltakene som ble lagt frem i samferdselsutredningen. Her kan man se hvor det foreslås at den nye innfartsveien til Tromsø skal gå.
Foto: SKJERMDUMP: KVUKorter ned kjøretiden i Troms
Fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) er positiv til at Malangsforbindelsen er tatt inn som et av konseptene som potensiell innfartsvei til Tromsø.
– Det at vi har pekt på at man må korte ned avstanden i Troms, ser det ut som at utredningen tar innover seg, sier hun.
Fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) synes ny innfartsvei til Tromsø er en god idé, men poengterer at de fremdeles ønsker Nord-Norgebanen.
Foto: SUNNIVA TONSBERG GASKI / TFFKIfølge Torbergsen innebærer Malangsforbindelsen å lage en bedre vei fra Tromsø og til Bardufoss i Målselv kommune, som vil korte ned kjøretiden til en time og fire minutter.
I dag tar denne kjøreturen om lag to timer via E6 og E8.
Forprosjekt
For ny innfart til Tromsø anbefales det å gjennomføre et forprosjekt, som bør omfatte miljøtema, reindrift, geologi, geoteknikk, fjordkryssinger og utbyggingsstrategi, heter det i utredningen.
Her er flere av tiltakene som ble lagt frem i samferdselsutredningen. Her kan man se hvor det foreslås at den nye innfartsveien til Tromsø skal gå.
Foto: SKJERMDUMP: KVUDette vil danne grunnlaget for omtale i Nasjonal transportplan.