De siste to årene har Troms fylkestrafikk gått med et underskudd på til sammen rundt 40 millioner kroner.
Troms fylkeskommune opprettet selskapet for to år siden for å administrere driften av all kollektivtrafikk med busser, hurtigbåter og ferger i Troms.
- LES OGSÅ:
Må kutte 40 millioner
Beskjeden fra fylkeskommunen er at selskapet må få balanse i regnskapet innen to år.
På bakgrunn av det har styret i Troms fylkestrafikk gjennomgått driften og kommer nå med et kuttforslag.
– Vi er bedt om å rette opp underskuddet fra 2012 i løpet av året. I tillegg må vi redusere driften tilsvarende for å holde oss innenfor budsjettrammene. Det betyr kostnadsreduksjoner for 40 millioner kroner totalt i år, sier styreleder Håvard Kyvik Gulliksen til nordlys.no.
- LES OGSÅ:
– Dette vil merkes
Han opplyser at de håper å øke reklameinntektene med fem millioner kroner.
– Resten må vi ta på rutekutt og økte billettpriser. Vi har også varslet at vi ser på muligheten for å omorganisere i selskapet, men det må vi eventuelt ta på sikt. Dette vil merkes. Vi har ikke så mye annet å ta på enn buss og hurtigbåt. Alternativt må man velge å legge ned hele fergestrekninger. Det gjør vondt uansett hvor man tar, sier han videre.
- LES OGSÅ:
Hvor og hvor mye det må kuttes, er foreløpig ikke bestemt.
– Ingenting er bestemt
– Ingenting er bestemt ennå. Vi vurderer nå omfanget av kuttforslagene og mulighetene for å ta kuttene over tid. Det kan også være at det finnes andre budsjettposter å ta av, sier samferdselssjef i Troms fylkeskommune, Bjørn Kavli til nordlys.no.
Troms fylkestrafikk har hatt en turbulent tid blant annet i forbindelse med innsetting av nye hurtigbåter i Troms.
- LES OGSÅ:
I september sa Kjetil Skjeie opp stillingen sin som direktør i selskapet.