11. mars 1982. Like før klokka 13.30 får vakthavende radaroperatør Geir Glorvigsmoen opp et uvanlig signal på skjermen. Ved vestbredden av Tanafjorden registreres et fly som vises i 48 sekunder før det forsvinner. Den ordinære flytrafikken går for lavt til å slå inn på vardøradaren, så Glorviksmoen merker seg hendelsen.
Selius Samuelsen
I følge flyhavarikommisjonens rapport fløy Widerøes Twin-Otter, ulykkesflyet, unormalt lavt minuttene før det styrtet i havet. Fiskeren Selius Samuelsen på vei over Tanafjorden ser Widerøes Twin Otter i lav høyde. Men han har også forklart at han ser et jagerfly komme etter, smelte sammen med passasjerflyet, for så å gjøre en rask oppstigning.
Klassisk nødmanøver
Rask oppstigning for å vinne høyde er en klassisk nødmanøver for jagerfly i en kritisk situasjon. På radaren i Vardø blir det på ulykkesdagen spørsmål om de har sett noe uvanlig, og Glorviksmoen forteller om flyet han så like i nærheten av ulykkesstedet.