Mye og stabil vind har gjort Raggovidda vindmøllepark ved Berlevåg til en av de mest effektive vindmølleparkene av sitt slag i verden.
Denne kraften samarbeider Varanger Kraft, Aker Clean Hydrogen, Grieg Maritime Group og finske Wärtsilä om å omdanne til ammoniakk i Berlevåg. Ammoniakken skal siden fraktes ut med skip, alt uten utslipp av klimagasser.
Denne grønne ammoniakken skal kunne erstatte diesel og annen fossil energi i motorer og fyringsanlegg, som gir skadelige utslipp til atmosfæren.
Statsminister Jonas Gahr Støre støtter planene. Støre mener at hele Norge bør se til Berlevåg i kampen for å få ned klimautslippene.
– Kan bli verdensledende
Shippingkonsernet Grieg Maritime Group har over flere år arbeidet med å bygge et spesialskip for transport fra Berlevåg.
Selskapet har stor tro på at det planlagte skipet MS «Green Ammonia» vil frakte utslippsfritt ammoniakk fra Berlevåg om tre år.
– Det kan bli det første skipet på vannet som går på grønn ammoniakk og frakter grønn ammoniakk. Det vil bli et verdensledende konsept, sier leder av forretningsutvikling i Grieg Maritime Group Vidar Lundberg.
Selskapet opplyser at prosjektet vekker internasjonal oppsikt.
– Det blir absolutt lagt merke til utenfor våre grenser. Vi har noen prosjekter nå i norsk maritim næring som har kommet langt i en internasjonal sammenheng, sier Lundberg.
Grieg Maritime Group mener ammoniakk er en av de få mest lovende løsningene for å gjøre tankskipsflåten utslippsfri, som det blir strengere offentlige krav om.
Selskapet har ambisjon om å gjøre «MS Green Ammonia» til det første av flere skip av samme type. Grieg Maritime Group mener teknologiutviklingen kan revolusjonere skipsfarten.
Vil produsere grønn ammoniakk av vindkraft
Aker Clean Hydrogen og Varanger Kraft samarbeider om å bygge en fabrikk i Berlevåg for å produsere ammoniakk med vindkraft og vann. Fabrikken vil dekke et areal på størrelse med ti fotballbaner, og vil være det første av sitt slag i Norge.
Det planlagte skipet MS«Green Ammonia» skal frakte nedkjølt ammoniakk i flytende form fra den planlagte fabrikken, slik gass fra norsk sokkel er blitt fraktet med skip i mange år, opplyser Grieg Maritime Group.
I tillegg vil skipet bruke ammoniakk i stedet for diesel i maskinen for skipet. Dermed vil både last og framdrift for skipet være utslippsfritt.
Det Norske Veritas har nå i en vurdering konkludert med at den planlagte byggingen av spesialskipet er i tråd med regler, og at prosjektet er gjennomførbart.
Grieg Maritime Group mener vurderingen fra Det Norske Veritas er et viktig steg videre mot at prosjektet blir realisert.
– Dette er en viktig anerkjenning av det arbeidet vi har gjort, og en viktig milepæl for prosjektet. Dette et stempel på at vi kan gå videre med detaljert design, som vi er nødt til å gjøre for å inngå verftskontrakt, sier Vidar Lundberg.
Flere fartøy for grønn ammoniakk
Det finske selskapet Värtsilä er et av verdens ledende selskaper på skipsmotorer. Ifølge Grieg Maritime Group har Värtsilä utviklet en skipsmotor for MS «Green Ammonia» med bruk av ammoniakk. Motortypen er testet, og vil kunne bli levert i tide.
Group Maritime Group mener et marked for den fraktede ammoniakken vil være nye fartøy langs norskekysten med motorer som er klargjort for bruk av ammoniakk. Slike fartøy vil komme om to til tre år, mener selskapet.
– Vi ser jo allerede nå at det er noen konkrete planer om inn mot 2025 og 2026. Dette er spesifikke skip som er designet og som er tenkt bygd, sier Lundberg.