Hopp til innhold

Turmålet er universelt utformet – dyrere parkering enn på Gardermoen

Inntil nylig har det vært gratis å parkere ved inngangen til nasjonalparken Ånderdalen. Det er det ikke lengre, og enkelte turlag kan måtte betale flere tusen for en helgetur.

Ånderdalen nasjonalpark, Svein Heitmann og Herbjørg Valvåg går på turstien på Senja.

KOSTBART: Vil du benytte deg av denne universelt utformede turstien som går inn mot Ånderdalen nasjonalpark på Senja i Troms, må du ut med 25 kroner i timen for parkering. Døgnprisen er på 250 kroner.

Foto: Knut Anders Finnset / NRK

Mange turgåere i Troms har fått seg en overraskelse ved ankomst til det populære turmålet Ånderdalen nasjonalpark.

Ved en av inngangsportene til nasjonalparken i Tranøybotn på Senja, har det nemlig plutselig blitt kostbart å parkere.

Den nye parkeringsplassen har blitt asfaltert, toaletter og søppeldunker har kommet opp, og man kan til og med ta seg gratis ved langs en universelt utformet sti.

Dette må vedlikeholdes, og det skal turgåerne finansiere.

Rådmannen i kommunen hadde foreslått en døgnpris på 50 kroner. Isteden har et kommuneutvalg gått for det femdobbelte, altså 250 kroner i døgnet. Det har fått flere til å se rødt.

Parkeringsløsning ved Ånderdalen nasjonalpark på Senja.
Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– Det har gått fullstendig over stokk og stein, sier Herbjørg Valvåg. Hun er gruppeleder i Senja SV, og sier nyheten kom som lyn fra klar himmel.

Hun ble først bevisst på prisen etter å ha lest om det i nyhetene i lokalavisa Folkebladet.

Allemannsretten burde ha vært tatt større hensyn til når prisen ble bestemt, mener Valvåg.

Til sammenligning kan man parkere et døgn ved Norges største flyplass for en billigere penge, ifølge Gardermoen parkering. Der koster det 150 kroner for å parkere i et døgn.

Bilde fra gammen i Ånderdalen nasjonalpark.

Det er blant annet satt opp en gapahuk der turgåere kan overnatte.

Foto: Christer Johnsgård / NRK

3000 kroner for en helgetur

Også det lokale turlaget lar seg provosere over prisen. De frykter det vil ramme barnas turlag, og pensjonister.

– Det rammer kanskje særlig grupper som vil benytte seg av tilbudet som Ånderdalen byr på, sier Svein Heitmann, som er nestleder i Senja turlag.

Han viser til at turmålet er universelt utformet, og derfor kan benyttes av alle – uavhengig av om man har rullestol, gåstol, barnevogn eller andre vansker med å komme seg fram.

Svein Heitmann, nestleder i Senja Turlag. Han er frustrert over prisnivået på parkeringa ved inngangen til Ånderdalen nasjonalpark.

Nestleder i Senja turlag Svein Heitmann mener 250 kroner i døgnet for å parkere ved Ånderdalen er «uhørt».

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– Når de må parkere fem-seks biler her blir det altfor kostbart. I realiteten er kanskje tilbudet ikke lengre attraktivt, frykter Heitmann.

Dersom for eksempel Barnas turlag skulle lagt ut på en helgetur til stedet, og kjører med seks biler, vil det koste opp mot 3000 kroner i parkeringsavgift.

For omtrent samme pris kan en familie på fire få seg en helgs opphold hos reiselivsbedriften Norwegian Wild, som ligger rett over veien fra parkeringsplassen.

Flere reagerer på at det koster 250 kroner i døgnet for å parkere ved Ånderdalen nasjonalpark. Turmålet er tilrettelagt med universalt utformet sti, og det er særlig derfor det burde være rimelig, mener kritikerne.

Flere reagerer på at det koster 250 kroner i døgnet for å parkere ved Ånderdalen nasjonalpark. Turmålet er tilrettelagt med universelt utformet sti, og det er særlig derfor det burde være rimelig, mener kritikerne.

– Brukerne må betale

Prisen har blitt fastsatt av utvalg for samfunnsutvikling i kommunen, som har hatt fritt mandat til å bestemme. De har blant annet sett til prisnivået ved andre populære turdestinasjoner i området og Norge.

For eksempel den private parkeringsplassen ved fjellet Segla, og den kommunale parkeringsplassen ved Blåisvatnet i Lyngen lenger nord i fylket. Ved førstnevnte koster det også 250 kroner, mens det på den kommunale Lyngen-parkeringen koster omtrent 170 kroner.

Blåisvatnet i Lyngen i Troms er kjent for sin intense blåfarge.

Det vakre og Instagram-vennlige Blåisvatnet i Lyngen er et populært turmål. Utvalget i Senja kommune har blant annet sett til parkeringen der for å fastsette en pris ved inngangen til Ånderdalen.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Prosjektet har kostet kommunen 1,2 millioner kroner. Torkel Johnsen leder utvalget.

– Det koster å etablere disse tiltakene. Toalett, asfaltering, søppelhåndtering. Det koster penger, og ett sted må vi hente disse pengene fra, sier han og fortsetter:

– Når kommunen legger til rette for noe må man ta betalt for den kostnaden, og da er det riktig at de som bruker tjenesten skal betale for det. Vi kan ikke bare ta det fra andre budsjetter.

Når det er sagt, innrømmer Johnsen at det kan være at prisen er for høy. Det skal de evaluere etter et år, sier han.

Valvåg mener på sin side at utvalget har bommet fullstendig. Hun mener de har tenkt for mye på å tjene mer på turistene, og samtidig kunne tilby rimelig parkering for lokale turgåere.

– Jeg skjønner jo at utvalget har jobbet med at man skal få litt penger igjen for at man har lagt ned mye penger her. Men rimelighetsbegrepet må også stå i forhold til hva folk faktisk kan betale.

Torkel Johnsen, leder for utvalg for samfunnsutvikling, Senja kommune

Utvalgsleder Torkel Johnsen sier de har satt prisen til 25 kroner i timen slik at de ikke skal gå på en økonomisk smell med prosjektet.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Det skal ikke tjenes penger på tilbudet, bedyrer Wenche Pedersen. Hun leder Senja kommunes plan- og utviklingsvirksomhet.

Selvkostprinsippet skal gjelde. Vi har ingen interesse av å tjene penger på dette, og det skal vi heller ikke gjøre, sier hun.

Eventuelle overskudd skal derimot settes i et fond, der pengene skal gå tilbake til tiltak i området, forklarer hun.

Turlaget frykter imidlertid at mange vil velge bort Ånderdalen og den universelt utformede turveien.

– Man forstår jo at det må betales avgift. Det koster å anlegge, og det koster å holde åpent. Men å legge prisen så høyt at det plutselig ikke lenger er attraktivt for folk, det er ikke riktig vei å gå.

Ånderdalen nasjonalpark

Turområdet er universelt utformet, men nå frykter turlaget at flere kommer til å velge bort området grunnet parkeringskostnadene.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Les også Naturen slites ned av turister som ikke legger ei krone igjen etter seg

Cruiseskip til Senja

Flere nyheter fra Troms og Finnmark