Hopp til innhold

Unik bru over et av landets dypeste juv

Den nye brua i Kåfjord kommune må være lett nok til å flys inn med helikopter, og sterk nok til å spenne over et juv på 53 meter.

bro1

Fra den nye brua skal det være mulig å hoppe i strikk.

Foto: Ghilhardi+Hellsten Arkitekter, DIFK, Bitschnau Gmbh

I slutten av juni kan de som oppholder seg nær Sabetjohk i Kåfjord kommune få med seg et unikt syn. Da skal en 53 meter lang gangbru flys på plass med helikopter.

– På grunn av den vanskelige tilgjengeligheten i området må brua flys inn. På grunn av begrensningen i vekt, kan bruspennet bare veie maks 4000 kilo, forteller Carl Julius Claussen I arkitektfirmaet Ghilardi+Hellsten Arkitekter.

Kåfjord kommune har lenge hatt en ide om ei gangbru over fossejuvet i Sabetjohk i Kåfjord kommune.

Juvet, som er en av flere i området, ble dannet av stor vannføring under siste istid.

Bro2

Brua er laget i aluminium, og skal bære turgåere over fossejuvet.

Foto: Ghilhardi+Hellsten Arkitekter, DIFK, Bitschnau Gmbh

Strikkhopp

Det største juvet er over tre kilometer lang, og opp mot 600 meter dypt. Fossen har et fritt fall på 140 meter. Juvet er et av Nord-Europas dypeste.

Gangbrua over fossefallet skal binde sammen turstien i området, og gi turgåerne en unik utsikt over fossefallet, juvet, og nedlagte kobberminer i området.

På brua blir det også lagt til rette for strikkhopp ned i juvet.

– Brua vil fungere som en utsiktplattform over juvet og fossen, hvor det også skal være mulig å hoppe i strikk, forteller Claussen.

Måtte passe vekta

For ett år siden ble det lagt ut en anbudskonkurranse for utforming av brua. Det var det oslobaserte arkitektfirmaet som vant anbudet sammen med ingeniørfirmaet dipl.-Ing. Florian Kosche AS og Bitschnau Gmbh, som er et mekanisk verksted i Østerrike.

– Den største utfordringen var at brua skulle stå i et så utilgjengelig område. Derfor var det mye fokus på vektbegrensingen, sier Claussen.

Han forteller at de brukte mye tid på å få plukket de siste 20 kiloene av konstruksjonen for å gjøre den lett nok for Super Puma-helikopteret som skal fly brua inn i juvet.

Svevende bru

Arkitekt og ingeniør sto fritt i utformingen av designet i brua. De ville ha ei bru som passet inn i landskapet, og samtidig var sterk og effektiv uten at det gikk på bekostning av designet.

Resultatet ble en konstruksjon med trekanter som holder gangbanene opp og ei bru som nærmest svever over juvet.

– Det var en spennende og utfordrende oppgave, sier Claussen.

Åpner i august

Brua er bygd i aluminium, og har en totalvekt på 10,5 tonn. Totalprisen for brua er på 5,25 millioner kroner.

Brua bygges ferdig i Østerrike, og kjøres i lastebil til Kåfjorddalen, hvor den monteres for å flys helt inn i juvet.

Dette vil trolig skje rundt 27. juni. I august har brua offisiell åpning.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark