25. juni grunnstøtte den russiske tråleren «Kokshaysk» utenfor Arnøya i Troms.
Nå viser det seg at tråleren ikke hadde nødvendig alarmsystem som kunne avverget ulykken.
Overstyrmannen på tråleren har i etterkant erkjent uaktsom navigering da han sovnet på vakt.
Han er siktet for brudd på skipssikkerhetsloven, og risikerer bøter eller fengsel inntil to år.
Krav om brovaktalarm på norske fartøy
Siden 1. juli 1997 har det vært et krav om at alle norske fiskefartøy av en viss størrelse skal ha en såkalt brovaktalarm.
Brovaktalarmen skal passe på at de som har vakt på skipets bro ikke skal sovne eller være for lenge borte.
Dersom vedkommende ikke kvitterer ut alarmen, vil det gå alarm på flere andre steder på båten.
Kravet om brovaktalarm er også i utgangspunktet et internasjonalt krav, men flaggstater har mulighet til å unnta sine fiskefartøy fra dette ved å ikke ta det inn i sitt nasjonale regelverk.
– Grunnstøtinga utenfor Arnøya hadde ikke skjedd dersom de hadde hatt et brovaktssystem, sier Jørgensen.
– Ikke vurdert å skjerpe kravet
Sjøfartsdirektoratet understreker at det ikke er brovaktalarm alene som sørger for at det ikke går galt for fartøy.
– Faktorer som ordentlig vakthold, at hviletid overholdes og at man har gode arbeidsforhold og rutiner sørger for at skipet driftes på en trygg måte, sier fungerende kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Marit Nilsen.
– Brovaktalarm er en sikkerhetsbarriere som kun skal være nødvendig dersom flere andre barrierer har sviktet. I Norge har vi bestemt at norske fiskefartøy skal ha brovaktalarm dersom de er utstyrt med autopilot, men vi vet ikke om dette er tilfellet i Russland.
– Har Sjøfartsdirektoratet vurdert å skjerpe kravet om brovaktsalarm for utenlandske fartøy som opererer i norske farvann?
– Det er ikke noe vi har diskutert. De alle fleste fartøy er omfattet av krav om brovaktalarm, i henhold til de internasjonale reglene. Da er det eventuelt utenlandske fiskefartøy som potensielt ikke har brovaktalarm, selv om dette er ganske standard utstyr, sier Nilsen og legger til at det er svært få utenlandske fiskefartøy som opererer nær Norskekysten.
– Ser alvorlig på denne type overtredelser
Det er tatt blodprøve av både kapteinen og overstyrmannen på den russiske tråleren. Prøvene er sendt til Oslo universitetssykehus for analyse.
Påtalejurist Ronny Jørgensen sier de håper på å få ferdigstilt saken så snart som mulig.
– Vi ser veldig alvorlig på denne type overtredelse av skipssikkerhetsloven. Dette var en navigasjon som veldig lett fått kunne fått mer alvorlige følger enn det fikk.
Svaret på promilleprøvene er ventet å komme innen et par uker.