Hopp til innhold

Svindlere går nye veier

Kortsvindling blir mer og mer elektronisk. En utfordring ifølge Sparebank1.

nettsvindel
Foto: skjermdump / NRK

Tusenvis har mottatt e-post som gir seg ut for å være fra en bank. I en ny vri på disse e-postene ber svindlere deg om å ringe et nummer som på ingen måte tilhører banken.

Mari Grini, leder IT-sikkerhet i Sparebank1 forteller at det er en utfordring at svindling følger utviklingen til resten av samfunnet med å bli mer elektronisk og moderne.

– Det er naturlig at svindelen blir mer og mer elektronisk. Men det er utfordrende fordi det krever ny kompetanse, sier Grini.

Mari Grini

Marit Grini i Sparebank 1 sier at svindlere stadig vekk gjør nye vrier.

Foto: Sparebank 1

Hun sier at de likevel føler at de er godt rustet for disse nye metodene som setter kundene i en komplisert situasjon.

– Det som er nytt er at de ber kundene våre ringe et telefonnummer i stedet for å gå inn på en nettside. Kundene blir satt i en vanskelig situasjon der de får beskjed om at kortet er sperret og får instruksjoner på hva de må gjøre for å ordne det, sier Grini.

Vet ikke hvor mange som er svindlet

Ifølge Post- og Teletilsynets nettsider, er det teleselskapet Voxbone som eier den aktuelle nummerserien som brukes i disse e-postene. Sparebank 1 har selv forsøkt å ringe nummeret ved to anledninger.

Sparebank1 har vært i kontakt med andre europeiske banker som har vært utsatt for de samme svindlerne.

– Det viser seg at de som ringer telefonnummeret møter en person i andre enden som lurer dem til å gi fra seg opplysninger. Opplysningene gir tilgang til kundens bankkonto, sier Grini, og legger til at de ikke vet detaljene rundt hvordan svindlerne klarer å lure kundene.

Tidligere har kundene via e-posten blitt vist til en nettside hvor svindlerne har vært ute etter kortopplysninger.

Foreløpig har ikke banken noen oversikt over hvor mange som har latt seg lure av denne e-posten.

– Per i dag er det ingenting som tyder på at noen har blitt svindlet, men faren er der. Vi råder folk til å ikke ringe nummeret og er personlig informasjon på avveie må du kontakte banken din.