Tusenvis har mottatt e-post som gir seg ut for å være fra en bank. I en ny vri på disse e-postene ber svindlere deg om å ringe et nummer som på ingen måte tilhører banken.
- LES OGSÅ:
Mari Grini, leder IT-sikkerhet i Sparebank1 forteller at det er en utfordring at svindling følger utviklingen til resten av samfunnet med å bli mer elektronisk og moderne.
– Det er naturlig at svindelen blir mer og mer elektronisk. Men det er utfordrende fordi det krever ny kompetanse, sier Grini.
Hun sier at de likevel føler at de er godt rustet for disse nye metodene som setter kundene i en komplisert situasjon.
– Det som er nytt er at de ber kundene våre ringe et telefonnummer i stedet for å gå inn på en nettside. Kundene blir satt i en vanskelig situasjon der de får beskjed om at kortet er sperret og får instruksjoner på hva de må gjøre for å ordne det, sier Grini.
- LES OGSÅ:
Vet ikke hvor mange som er svindlet
Ifølge Post- og Teletilsynets nettsider, er det teleselskapet Voxbone som eier den aktuelle nummerserien som brukes i disse e-postene. Sparebank 1 har selv forsøkt å ringe nummeret ved to anledninger.
Sparebank1 har vært i kontakt med andre europeiske banker som har vært utsatt for de samme svindlerne.
– Det viser seg at de som ringer telefonnummeret møter en person i andre enden som lurer dem til å gi fra seg opplysninger. Opplysningene gir tilgang til kundens bankkonto, sier Grini, og legger til at de ikke vet detaljene rundt hvordan svindlerne klarer å lure kundene.
Tidligere har kundene via e-posten blitt vist til en nettside hvor svindlerne har vært ute etter kortopplysninger.
- LES OGSÅ:
Foreløpig har ikke banken noen oversikt over hvor mange som har latt seg lure av denne e-posten.
– Per i dag er det ingenting som tyder på at noen har blitt svindlet, men faren er der. Vi råder folk til å ikke ringe nummeret og er personlig informasjon på avveie må du kontakte banken din.
- LES OGSÅ: