Hopp til innhold

Suksess for sommerfergene - trenger større skip

Etter at siste tur med sommerfergene på Senja gikk i går, er det tid for oppsummering.

sommerferge

Sommerfergene i Troms har vært en suksess også i år. Men de3 som står bak dette tilbudet, ønsker seg større ferger.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Både sambandet Gyllefjord – Andenes, og Brensholmen – Botnhamn har hatt en solid trafikkøkning i år.

Viktig for turistnæringen

Sommerferge

Stadig fler tar i bruk sommerefergene på tromsfjordene.

Foto: Jørn Inge Johansen/NRK

– Dette er svært gledelig, og betyr mye for utviklingen av turistnæringen i regionen, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo til NRK.

Per-Inge Søreng, som er styremedlem i sambandet Gryllefjord – Andenes, sier at det som skjer er gledelig for alle som jobber i turistindustrien, både i Troms og nordre Nordland.

sommerferge

Sommerfergene har for dårlig kapasitet. Det fører til at mange biler ikke kommer med, og må vente i flere timer på neste ferge.

Foto: Linda Pedersen / NRK

I år har Gryllefjordfergen fraktet 10 500 biler, 25 000 passasjerer og 900 sykler, men det kunne vært langt flere, sier Søreng.

– Vi startet å telle hvor mange som ble stående igjen midtveis i sesongen, og da fant vi ut at mer enn 800 biler ikke fikk plass på de turene de ønsket, sier han. Når det bare går tre turer hver dag, blir det altfor lang ventetid for dem som ikke får plass.

– Fra neste sesong må vi gjøre det som er mulig for å skaffe en større ferge.

Søreng har bedt om et møte med Nordland og Troms fylkeskommuner for å få hjelp til dette.

Skal fortsatt være med

Ivar B. Prestbakmo sier at Troms skal delta i spleiselaget også i 2016.

– Å skaffe større båter er en utfordring på flere plan, men vi skal gjøre det vi kan, sier han.

– Det nye inntektssystemet gjør at Troms får 80 millioner kroner mindre i tilskudd til båter og ferger de neste fem årene. Blant annet derfor er det vanskelig å bruke mer penger til disse sommerfergene.

– Men vi har håp om at vi kan sette i gang et prøveprosjekt, slik at ferga mellom Brensholmen og Botnhamn på Senja kan bli helårlig fra 2016.

Ikke helårsdrift over Andfjorden

Per -Inge Søreng sier at de ikke tror det er aktuelt med samme driftsopplegg mellom Gryllefjord og Andenes.

– Andfjorden er nok for værhard på vinterstid til å drifte ferga hele året. Men vi ønsker å starte tidligere på våren, og drive litt lenger utover høsten, sier han.