Hopp til innhold

Styrelederen i Helse Nord leder selskap som skaffer Babcock piloter

Styrelederen i Helseforetaket Nord RHF, Marianne Telle, har meldt seg inhabil i behandlingen av krisen i luftambulansekrisen. Hun har nemlig bindinger til selskapet som tar over driften av luftambulansetjenesten til neste år.

Styreleder Marianne Telle sier hun ble satt ut av bruken av ordet «vi» i truslene som Tor Ingebrigts

Marianne Telle, styreleder i Helse Nord og direktør i Bedriftskompetanse har erklært seg inhabil.

Foto: Ron Kaspersen / NRK

Telle er til daglig direktør i selskapet Bedriftskompetanse. Dette er et selskap som lenge før anbudskonkurransen ble avgjort inngikk en kontrakt om rekruttering av piloter med selskapet Babcock, som fikk storkontrakten på ambulanseflyging i Norge.

– Da det kom bekymringsmelding til styret om situasjonen som har oppstått i luftambulansetjenesten, gjorde jeg oppmerksom på at jeg ikke kan behandle saker om dette på grunn av oppdraget for Babcock. Alt som har med luftambulansetjenesten å gjøre, blir behandlet av Inger Lise Strøm, nestlederen i Helse Nord RHF, sier Telle til VG

– Ser stygt ut

Nicholas Wilkinson

Nicholas Wilkinson, helsepolitisk talsperson for SV, forlanger full redegjørelse.

Foto: Martin G Larsen

Helsepolitisk talsperson i SV, Nicholas Wilkinson sier han krever full redegjørelse rundt saken.

– Dette ser stygt ut, sier Nicholas Wilkinson. At selskapet til styrelederen i Helse Nord tjener direkte på en avtale Helse Nord gjør med Babcock. Det er vi ikke fornøyd med, derfor vil ta saken opp med Stortinget.

Wilkinson mener det har skjedd mye galt i forbindelse med inngåelse av kontrakten, og hvis det også er snakk om inhabilitet er det svært alvorlig.

– Slik som ting er, så er ikke kontrakten bra, og hvis hun også har vært med på å påvirke ting hun ikke skulle vært med på å påvirke, må vi se på hele kontrakten på nytt.

SV har allerede fremmet sak til Stortinget og krever å få svar.

– Om hva som er gjort i saken og om det er gjort riktig og lovlig i det hele tatt, sier Wilkinson.

Og til Nordlys sier han:

– Dette er rett og slett forferdelig, hadde dette skjedd på østlandet ville dette vært ryddet opp i for lenge siden.

Også Ap krever svar

Også Arbeiderpartiet krever svar på hvilken rolle Marianne Telle har hatt i inngåelsen av ny luftambulansekontrakt.

– Jeg synes det er overraskende, og hvis det er slik som man kan få inntrykk av her, at det er bindinger, så er det statsråden sitt ansvar. Det skal være fullt transparent hvem som har ansvar om hva. Hvem kan tjene på fremtidige kontrakter. Det skal det være åpenhet om, i vår felles helsetjeneste, sier helsepolitisk talsperson, Ingvild Kjerkol til NRK.

Til Dagens Næringsliv sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell, at de aldri har gjennomført noen habilitetsvurdering av Telle eller noen andre personer i Helse Nord-styret.

– Det forventer vi at folk sørger for selv, sier han.

Juell sier også at han ikke var kjent med avtalen mellom Babcock og Marianne Telles selskap, Bedriftskompetanse.

– Den intensjonsavtalen har jeg ikke kjent til. Det kan hende at intensjonsavtalen har ligget langt nede i anbudspapirene. Men det var ingen av oss som visste at styreleder i Helse Nord og den som hadde signert avtalen var én og samme person, sier Juell til avisen.

Flest fly i Nord-Norge

Det er ni ambulansefly i Norge, seks av dem i Nord-Norge. Flere leger har vært bekymret for at liv kan gå tapt fordi ambulansefly står på bakken.

Nå krever Senterpartiet, SV og Arbeiderpartiet at helseminister Bent Høie kommer til Stortinget å redegjør for situasjonen. Lederen i Senterpartiet har disse forventningene.

– Jeg forlanger at helseministeren svarer godt og tar politiske grep. At han bruker ressurser og sørger for at pilotene som nå forlater tjenesten kommer tilbake, slik at beredskapen til folk er til stede, sier senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum.

Trygve Slagsvold Vedum i brun skinnjakke og lyseblå skjorte

Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum krever sammen med Arbeiderpartiet og SV at helseministeren tar grep om ambulansefly-krisa.

Foto: Erlend Jones Solfjeld / NRK

Setter inn fly

Det er det svenske selskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance som vant anbudet på luftambulansetjenesten. Kontrakten går til 2025 – med muligheter for å forlenge til 2030. Nå tilbyr de hjelp for å være med å løse dagens krise.

– Vi kommer til å sette inn et fly fra og med i morgen, tirsdag. Det flyet kan fly opp til Svalbard og det kan fly på langbaner, slik at Lufttransport kan konsentrere sine flyvninger på kortbanenettet, sier direktør i Babcock Scandinavian AirAmbulance, Marius Hansen.

I dag går søknadsfristen ut for å søke om jobb hos den nye operatøren. De som ansettes vil få lavere lønn enn dagens ambulansepiloter har.

– Vi korrigerer lønningene ned til det vi mener markedet er villig til å betale for denne flygetjenesten. Vi har en søkermasse på 242 kvalifiserte piloter. Av disse finnes det også søkere fra Widerøe og lufttransport som har den erfaringen vi etterspør, sier direktøren.