Strikkedilla ga garnfloke for samisk designer

Strikkebedriften Graveniid måtte løse garnfloke da strikkedilla spredte seg i Norge i fjor.

Anja Guttorm Graven

Daglig leder Anja Guttorm Graven i Graveniid med en av de nye strikkeskjørtene de nå lager.

Foto: Marte Lindi / NRK

Anja Graven

Anja G. Graven leder familiebedriften og jobber selv i fabrikkutsalget som åpnet før jul i Alta.

Foto: Marte Lindi / NRK

I fjor ville «alle» strikke den populære «Skappelgenseren» med alpakkagarn. Det er samme typen garn som strikkebedriften Graveniid i Karasjok bruker til sine produkter.

Slunkne garnutsalg og spinnerier gjorde at daglig leder Anja Guttorm Graven i Graveniid måtte tenke ut nye løsninger.

– Når man driver en produksjonsbedrift må man nok bare regne med at det dukker opp slike utfordringer. Det var jo en litt artig utfordring, selv om den ble litt stor, sier Graven.

Fikk ikke tak i garn

Hun forteller at den enorme strikkedilla, og spesielt «Skappelgenseren», gjorde at det plutselig ble utrolig vanskelig å få tak i garn i hele Norge.

– Det kom overraskende både på oss og på spinneriene her i landet, men vi fikk løst det, sier hun.

– Hvordan løste dere utfordringen?

– I begynnelsen ble det litt ekstra venting, både for oss og kundene. Men vi har fått til gode avtaler med leverandørene som vi hadde fra før, og har samtidig fått avtaler med noen nye, svarer Graven.

De måtte både finne nye norske leverandører, og noen garnleverandører fra utlandet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Graveniid 2

På fabrikkutsalget i Alta ferdiggjør de mange av strikkeproduktene. Her med Anja G. Graven og en av hennes ansatte.

Foto: Marte Lindi / NRK

Har strikket i snart 30 år

Graveniid har holdt det gående siden 1985. Da startet Marit Guttorm Graven opp med strikkemaskin og utsalg fra familiens hus i Karasjok. De har sakte, men sikkert jobbet seg opp og selger nå strikkeklær i både inn- og utland.

– Det har skjedd forandringer. Mamma begynte jo i det små, mens nå gjør vi det på en helt annen måte, sier hun.

Alt strikkes i Karasjok, men mye produseres i Alta.

– Det meste vi lager er halvfabrikata, så det meste av jobben gjøres etter at plagget er kommet ut av strikkemaskinen. Da skal det sys sammen, og monteres. Mesteparten av det arbeidet blir gjort her i Alta, forteller Anja.

De selger veldig mye til Nord-Sverige, til hele Norge og får også bestillinger fra rundt omkring i verden. Graveniid har med andre ord blitt en internasjonal bedrift.

– Vi ser nå at navnet vårt er i ferd med å spre seg, og det er helt utrolig kult, sier hun.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Daglig leder Anja Guttorm Graven med en av sine ansatte på fabrikkutsalget i Alta, der de legger siste hånd på strikkeklærne som selges fra butikken.

Vokste ut av lokalene

Før jul åpnet familiebedriften fabrikkutsalg i Alta. Det er kun der og i hjembygda Karasjok det er egne butikkutsalg for de populære samiske strikkeproduktene.

– Vi vokste ut av lokalene våre i Karasjok. Vi produserer alt sjøl og hadde ikke mere plass. Da måtte vi utvide og valgte Alta, sier Anja.

Det gjorde de av flere grunner. Det ene er at de kommer mye nærmere kundene i nord og spesielt i Finnmark. Mange av kundene er i Alta og med et utsalg der får kundene komme innom, se på klærne og kjenne på kvaliteten.

– Det er utrolig artig at BI har spurt med om å være med. Jeg er en av sju profiler som er plukket ut

Anja Guttorm Graveniid

– Det andre er det logistikkmessige med å drive en produksjonsbedrift. Alta er større og det er enklere å få tilsendt varer dit, samt å få sendt varer ut fra nettbutikken, sier hun.

I tillegg ønsker både hun og søsteren å bo i Alta, der begge kan jobbe med familiebedriften.

Ny strikkedesign

Nå er de klar med nye strikkeplagg i form av skjørt, tunikaer og kjoler. Noe som ble vist fram under Sami Fashion Week i Alta denne helga.

Som en ekstra bonus er Anja også plukket ut av BI til å fronte en kampanje for å rekruttere nye studenter. Hun har sin utdannelse derfra og har gjort seg bemerket med sin samiske familiebedrift.

– Det er utrolig artig at BI har spurt med om å være med. Jeg er en av sju profiler som er plukket ut. Det betyr masse å være der, både for meg og bedriften. Jeg er bare en av rundt 250.000 med en grad fra BI, så det er en ære, smiler hun.

Anja Graven

Selv om hun er daglig leder setter Anja G. Graven seg også ved symaskinen for å gjøre ferdig klærne.

Foto: Marte Lindi / NRK