Sterke reaksjoner på Widerøe-kutt

Det kommer sterke reaksjoner i Finnmark etter at Widerøe besluttet å legge end flere flyruter i distriktene.

Klar til avgang

Widerøe kutter i flytilbudet i distriktene. Til sammen landes 1600 avganger i Norge.

Foto: Thomas Sørensen / NRK

I går ble det kjent at Widerøe vil kutte rutetilbudet i distriktet kraftig, som følge av en 24 prosents økning av flyplassavgiften ved Avinor sine flyplasser fra nyttår.

Næringslivet oljebyen Hammerfest er det som rammes hardest, mener NHO.

– Det ødelegger for distriktene og det pynter litt på situasjonen for startavgiftene for de store flyene mellom de store byene i Sør-Norge og ut til utlandet. Så dette er å ta fra de små og gi til de store, for å si det enkelt, sier Marit Helene Pedersen, NHOs regiondirektør i Finnmark.

Hun frykter store konsekvenser for et næringsliv som i dag etterlyser bedre rutetilbud.

– Departementet har bestemt at de vil øke avgiftene på små fly, for å finansiere en lettelse i avgiftene på store fly. Dette er små markeder og sånn sett, så klarer vi ikke sende denne regninga ut til passasjerene. Hvis vi gjør det så forsvinner de. Dermed må vi heller legge dem ned, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

– Den viktigste konsekvensen i Finnmark er at man taper en avgang Hammerfest-Tromsø-Hammerfest om dagen fra tirsdag til fredag. Dette er en viktig rute, med ni avganger om dagen, og den er sentral for næringslivet som skal fort ut og inn til industrien i Hammerfest, sier Pedersen.

I tillegg til den daglige ruten mellom Hammerfest og Tromsø rammes også helgeruter mellom Lakselv og Kirkenes. I følge NHO er ikke det så dramatisk.

Det jobbes nå hardt med å få andre flyselskap til å fly til Hammerfest.

– Jeg må si jeg blir skremt av tilnærmingen sentrale myndigheter har til den økte aktiviteten og næringsutviklinga som vi har i Barentshavet i dag, sier Kristine Jørstad Bock, tidligere ordfører i Hammerfest og engasjert av næringslivet for å få flere fly til byen.

Hun viser til at Hammerfest allerede har utfordringer nok fordi de driver en næring som holder til langt nord og langt unna tilsvarende næringer.

– Nå er myndighetene med på å gjøre det enda mer utfordrende, sier Bock.

Men med stadig flere bedriftsetableringer i forbindelse med oljeindustrien er håpet om flere selskaper til Hammerfest til stede:

– Det viser seg at det er flere aktører som tenker seg Nord-Norge, som har mer ledig kapasitet, sier Bock.

Det har så langt ikke vært mulig å få noen i Samferdselsdepartementet til å kommentere avgiftsendringene.