Statoil sponser Norges svar på Tour de France

Statoil blir hovedsponsor for Norges svar på Tour de France - Arctic Race. Sponsoravtalen er en av de største noensinne i Nord-Norge.

Artic Race

Fra venstre: Statoils direktør i Harstad, Anita Stenhaug, fylkesrådsleder i Troms, Pia Svendsgaard, fylkesråd i Nordland, Odd Eriksen og markedsdirektør i ASO, Baptiste Kern.

Foto: Martin Mortensen / NRK

På en pressekonferanse i Harstad i dag ble det klart at det blir Statoil som sikrer at det blir Norges svar på Tour de France i Nord-Norge.

En av Nord-Norges største avtaler

Statoil skal bidra med 24 millioner kroner til Arctic Race på tre år, og årets første løp går 8.august i år.

Troms og Nordland fylkeskommune vil også øke bidragene sine fra 12 til 15,8 millioner kroner, bekrefter fylkesrådsleder i Troms, Pia Svensgaard til NRK.

– Dette blir en av de største sponsoravtalene som noensinne er inngått i Nord-Norge, bekrefter daglig leder for Arctic Race, Knut Eirik Dybdal.

– Vil sette Nord-Norge på kartet

– Vi i Statoil er kjempestolt at vi skal være med å sikre et fantastisk samarbeid, som vil sette landsdelen vårt på kartet, sier direktør i Harstad, Anita Stenhaug.

Hun mener Statoils sponsing av arrangementet vil være lønnsomt for selskapet framover.

– Arctic Race passet perfekt inn i vår Nord-Norge profil. Å arbeide sammen for å skape verdier. Det vil gi også gi oss en viktig profilering i forhold til våre internasjonale partnere, sier Stenhaug.

Jobbet i fem år

I fem år har en liten gjeng i Arctic Race med daglig leder Knut Eirik Dybdal i spissen, jobbet for å få Arctic Race of Norway til å bli en realitet.

Prosjektet har møtt mange utfordringer etter at kulturdepartementet sa nei til å gi garanti på 60 millioner kroner over tre år.

Dybdal har derfor vært på sponsorjakt hvor blant annet annet hotellkongen Olav Thon har vært aktuell i prosjektet.

Men nå falt valget på Statoil til slutt og det er Dybdal meget godt fornøyd med.