Hopp til innhold

«æ e helt uttiffa etter 11 filma»

Årets filmfestival i Tromsø ble en suksess i festivalsjefens øyne. Les noen eksempler på hvordan publikum anmeldte festivalen på nett!

I løpet av de syv dagene Tromsø har vært fylt av filmglade fastboende og gjester, har det blitt publisert flere hundre innlegg på mikrobloggstedet Twitter om Tromsø internasjonale filmfestival.

#tiff13 var den mest populære hashtagen, som markerte hvilke av tvitringene som handlet om festivalen.

Mandag ble den utendørs filmskjermen tatt i bruk, og filmfestivalen tvitret selv et bilde av den høytidelige åpningen:

Tweet 1
Foto: Twitter / skjermdump

De første dagene var det også mange som både gledet seg til festival, og var triste over at de ikke var i Tromsø festivaluka.

Blant dem var sametingets visepresident Laila Susanne Vars som innrømmet at hun var misunnelig over alle de positive tvitringene fra Tiff.

Tweet2
Foto: Twitter

Anmeldere på Twitter

Hovedvekten av meldingene på Twitter fra filmfestivalen handlet selvfølgelig om festivalens hovedpersoner, nemlig filmene. Både profesjonelle anmeldere på besøk i byen, og vanlige publikummere sammenfattet sine inntrykk av filmene på under 140 tegn.

tweet3
Foto: Twitter / skjermdump

Flest var det av de positive filmomtalene. En av filmene som fikk mye skryt var åpningsfilmen «Før snøen faller». Ordet sterkt og vellykket ble brukt av flere på Twitter.

tweet4

Også Laurence Always, Filmistaan, Oh Boy og 7 boxes var blant filmene som ble trukket fram. Det ble også den israelske dokumentaren Gatekeepers, og indiske Gulabi Gang på grunn av sitt hyperaktuelle innhold.

Noen så det også som på sin plass å si imot avisenes filmanmeldere når de var uenige.

Tweet5
Foto: Twitter / Skjermdump

Kjedelig i kinosalen

Men som seg hør og bør er det ikke alle filmer som faller like godt i smak. Blant filmene der publikummet har uttrykt misnøye, var Museum hours og Fly with the crane.

Twitter7
Foto: Twitter / skjermdump

Andre filmer hadde problemer med å bestemme seg for under hvilken sjanger de hørte hjemme.

tweet8
Foto: twitter / skjermdump

For mange av dem som var aktive på Twitter under festivalen, var det et mål å se filmer man ellers ikke får sett, eller kanskje filmer fra land som vanligvis ikke havner på norske kinoer.

Tweet9
Foto: twitter / skjermdump

Liv i festivalbyen

I tillegg til filmene, var det stemningen i byen, aktiviteten på utesteder og kafeer, og de uventede opplevelsene som ga sterk gjenlyd på Twitter.

tweet10
Tweet11
Tweet12
Tweet13

Tiff har de siste årene satset mye mot sosiale medier. Festivalen er aktiv både på Facebook og Twitter, og ser det som verdifullt å kunne oppdatere publikum på endringer underveis på nettet.

– Har har sett at meldinger med hashtagen tiff13 har poppet opp i ett sett under hele festivalen. Vi får mye reaksjoner, og det tyder på at målgruppen vår er blant de som er mest aktive på Twitter, sier kommunikasjonssjef i Tiff, Håvard Stangnes.

Mange på kino siste dag

Også på søndag fyltes det godt opp i aulaen på Fokus kino, når det nærmet seg filmvisning. Noen var ikke lei, selv etter 26 filmer, mens andre bare hadde tatt turen inn i filmmørket fire ganger.

Blant dem var Kari Anne Pedersen, som forklarer at det var reising og mangel på tid som var eneste grunnen til at hun ikke så mer film under festivalen.

Søndag så hun film sammen med Lars Tahlén.

– Jeg syns festivalen har utviklet seg i riktig retning i forhold til tidligere år, logistikken fungerer og det samme gjør billettsystemet. Egentlig har jeg ikke noe å utsette på hvordan den er gjennomført, sier Tahlén.

Vigdis Amundsen beklager at jobben har gjort det umulig for henne å se mer enn sju filmer under festivalen, og sier hun gjerne skulle sett seg gjennom hele programmet.

– Av det jeg har sett må jeg trekke fram Gulabi Gang og Museum Hours. De er to så ulike filmer, at det er vanskelig å si hvem som var best, sier Amundsen.

Bra billettsalg

Enda mangler noen tall, men festivalen ligger så langt bedre an enn fjorårets.

Martha Otte

Festivalsjef Martha Otte.

Foto: Caroline Rugeldal / NRK

– Vi har rundet 53.000 billetter, og enda er det både visninger og billetter som skal selges. Håpet er at vi klarer å nå opp til jubileumsåret 2010, som var et kjempeår for oss, sier Stangnes.

I tillegg til åpningsfilmen «før snøen faller», og «Nåde» som er spilt inn i Hammerfest, dukket det opp noen overraskende filmer på festivalens topplister.

– Filmen 7 boxes fra Paraguay var en film vi ikke hadde ventet å se på topplisten. Det tyder på at folk har orientert seg i programmet og funnet de tingene de har lyst til å se, sier Stangnes.

Festivalsjef Martha Otte betegnet Tiff 2013 som en suksess på festivalens siste dag.

– I det legger jeg at folk har sett mye film, og de har gitt oss tilbakemelding på at det er filmer som gir dem noe tilbake, sier Otte.

LES FLERE SAKER FRA ÅRETS FESTIVAL:

Flere nyheter fra Troms og Finnmark