Hopp til innhold

Slik blir Tromsøs nye landemerke

Tromsøs nye havneterminal har en prislapp på mellom 300 og 400 millioner kroner, og får en kapasitet på opptil to millioner passasjerer hvert år.

Nye prostneset

Planene for nye Prostneset ble presentert tirsdag.

Foto: Tegmark og Spacegroup

– Det her ser utrolig bra ut. Det betyr at de reisende som drar med hurtigbåt og busser får en effektiv og framtidsrettet kollektivløsning, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp) til NRK.

Tirsdag formiddag ble planene for den nye havneterminalen presentert, og bygget blir beskrevet som byens nye knutepunkt og storstue.

– Den nye terminalen er et effektivt knutepunkt mellom sjø og land. Bygget er utformet for sømløs passasjerflyt mellom hurtigbåter, Hurtigruta og langdistansebussser, sier havnedirektør Halvar Pettersen i Tromsø Havn.

Prostneset

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo, styreleder i Tromsø havn, Frid Fossbakk og havnedirektør Halvar Pettersen

Foto: Christian Nordlund / NRK

I dag reiser det en halv million mennesker via Prostneset. Tromsøregionen har som mål å doble antall tilreisende til byen de neste årene, og den nye terminalen er derfor dimensjonert for å håndtere opp mot to millioner passasjerer hvert år.

– Bussene vil parkere i stasjoner under terminalen. I et felles venterom vil reisende få oppdatert informasjon om avgang- og ankomsttider, turistinformasjon, mattilbud og mulighet til å kjøpe billetter, sier Pettersen, og legger til at terminalen har en takterrasse på 600 kvadratmeter.

– Her kan folk nyte utsikten, og bygget blir også et arkitektonisk landemerke fra sjøsiden, sier han.

I tillegg vil det være byrom med parker, en godsterminal som betjener Hurtigruten, og kontorer for Tromsø havn. Et tredje bygg med navnet "Amundsengården" skal huse en mer kommersiell aktivitet som skal utvikles til kontorer i første omgang.

– Nå skal prosjektet ut på anbud, så det er litt vanskelig å gi en eksakt kostnad, men det er i størrelsesorden 300–400 millioner kroner, sier Pettersen.

Bygginga starter første kvartal 2015, og ferdigstillelse skal etter planen være tredje kvartal 2016.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark