– Dette vedtaket blir en dyrere og farligere løsning. Det er et sjansespill.
Det mener hovedtillitsvalgt Alf Edvard Masternes i Statens vegvesen.
I fjor vedtok Stortinget – uten å vurdere konsekvensene – at de nye fylkene skal ta over styringen på egne veier fra 1. januar i 2020. Vedtaket har vært lite omtalt i norske medier, men kan potensielt ramme tusenvis av ansatte som vil få ny arbeidsgiver.
Nylig kom en rapport som slakter vedtaket.
Den konkluderer med at overføringen kan ha «stor risiko for langsiktige negative virkninger med økte kostnader, kompetansetap og redusert kvalitet i oppgaveløsningen.»
Rapporten konkluderer også med en mulig risiko for dårligere trafikksikkerhet.
– Fra sams og samling
Også hovedtillitsvalgt Masternes frykter dette vil oppsplitte kompetansen som er bygd opp over flere tiår.
– Alle ansatte føler seg usikre nå, fordi de vet ikke hvor de har sin arbeidsplass etter 2020. Det splittes opp i små enheter. Jeg tror det kan gå utover trafikksikkerheten og gi dårligere veier, sier Masternes.
Ett av problemene er at de 4000 ansatte i Statens vegvesen som jobber med fylkesveier, ikke gjør det på fulltid. Gjennom noe som heter Sams vegadministrasjon, jobber de parallelt med riks- og fylkesveier.
Denne administrasjonen – som har vart i 125 år – vil Stortinget nå oppheve.
Mange ansatte vet derfor ikke hvor de vil jobbe når vedtaket skal gjennomføres om to år.
Statens vegvesen selv frykter å miste mye kompetanse som de også har behov for til å fikse riksveiene
Derfor anbefaler rapporten, som Statens vegvesen har gjort på oppdrag fra Stortinget, å omgjøre Stortingets vedtak.
- Rapporten har fått navnet «Fra sams og samling» (ekstern lenke).
Anbefaler dagens ordning
Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Nord-Norge, har ledet utredningsarbeidet på vegne av Statens vegvesen.
– Vi anbefaler heller å videreutvikle og forbedre dagens ordning, sier han.
De har likevel fulgt opp Stortingets oppdrag og konkludert med at det er mulig å gjennomføre deler av Stortingets vedtak innen 1. januar 2020. Men de ser få fordeler med det.
Totalt anslår rapporten at Statens vegvesen bruker 1650 årsverk på fylkesveiene. Rundt 4000 ansatte vil miste deler av dagens arbeidsoppgaver.
Det kan gi manglende spesialkompetanse både i fylkene og i Statens vegvesen
– Det blir jo vanskelig hvis man ikke får til felles ordninger. Jeg kan ikke se for meg at alle de nye fylkeskommunene kan bygge opp tilsvarende spisskompetanse, sier Naimak.
NRK har henvendt seg til Samferdselsdepartementet gjentatte ganger for intervju eller kommentarer, men de har ikke svart på henvendelsene.